مقایسه اثربخشی بسته آموزشی تلفیقی غیر رایانه ای حافظه فعال و توجه انتخابی با بسته نرم افزاری توانمندسازی شناختی کاپیتان لاگ بر مولفه های کارکردهای اجرایی در دختران مبتلابه بیماری صرع لوب گیجگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف این مطالعه مقایسه اثربخشی بسته غیر رایانه ای آموزشی تلفیقی حافظه فعال و توجه انتخابی با نرم افزار کاپیتان لاگ بر مولفه‎های کارکردهای اجرایی مرتبط با بیماری صرع بوده است.

روش کار

پژوهش حاضر، طرح شبه آزمایشی با نمونه‎گیری غیر تصادفی هدفمند به صورت پیش‎آزمون- پس‎آزمون با گروه کنترل بود که از بین 150 نفر (جامعه آماری) دانش‎آموز دختر 15-13 ساله مبتلابه بیماری صرع گیجگاهی مراجعه‎کننده به کلینیک‎های مغز و اعصاب، انتخاب و بر اساس تخصیص تصادفی در دو گروه آزمایشی (هر گروه 15 نفر) و یک گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شده بودند. بسته غیر رایانه ای در مدت 15 جلسه یک ساعته طی 4 هفته در گروه آزمایشی اول و بسته رایانه‎ای در مدت 15 جلسه 45 دقیقه‎ای طی 4 هفته در گروه آزمایشی دوم اجراشده بود، درحالی که گروه کنترل هیچ‎گونه آموزشی را دریافت نکرده بود. پیش آزمون ها و پس‎‎آزمون ها و مرحله پیگیری سه ماه بعد از پس آزمون ها، برای هر سه گروه بر اساس نسخه‎های نرم‎افزاری مربوط به ارزیابی کارکردهای اجرایی اخذ گردیده بودند.

یافته ها

تحلیل واریانس اندازه گیری های تکراری تفاوت معناداری را در میانگین نمرات متغیرهای وابسته در گروه آزمایشی اول نسبت به گروه آزمایشی دوم و گروه کنترل، نشان داده بود (05/0> P).

نتیجه گیری

بسته غیر رایانه ای حافظه فعال و توجه انتخابی بر مولفه‎های کارکردهای اجرایی موثرتر از بسته رایانه‎ای کاپیتان لاگ بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
102 تا 113
لینک کوتاه:
magiran.com/p1882750 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!