وضعیت بهره مندی از خدمات سلامت و عوامل موثر بر آن در سالمندان روستایی شهرستان سمنان در سال 1395

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
بهبود شرایط زندگی و افزایش طول عمر و امید زندگی، پدیده سالمندی را در جوامع به دنبال داشته است. این پدیده یکی از مهم ترین چالش های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی خصوصا برای ارائه کنندگان خدمات بهداشتی و درمانی محسوب می گردد. از طرفی افزایش جمعیت سالمندان با افزایش تقاضا برای دریافت خدمات سلامت همراه می باشد، لذا این مطالعه با هدف بررسی وضعیت بهره مندی از خدمات سلامت در سالمندان روستایی شهر سمنان در سال 1395 صورت گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 395 نفر از سالمندان روستایی شهر سمنان به روش سرشماری و با استفاده از پرسش نامه بهره مندی از خدمات سلامت مؤسسه ملی تحقیقات سلامت مورد پرسشگری قرار گرفتند. روایی محتوا این پرسش نامه با استفاده از نظر 10 نفر از متخصصین و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 82% تایید شد.
یافته ها
از میان افراد مورد مطالعه 224 نفر (56%) از خدمات سرپایی استفاده کردند، که از این میان 4/14% به پزشک متخصص و 7/13% به بیمارستان های دولتی غیر آموزشی مراجعه کرده بودند. 105 نفر (26%) سالمندان از خدمات بستری استفاده کرده بودند، که از این میان 54% از سالمندان از بیمارستان های دولتی آموزشی استفاده کرده بودند. فاکتورهای مؤثر بر بهره مندی از خدمات سرپایی: جنس (02/0=p) ، وضعیت تاهل (01/0=p) ، تحصیلات (01/0=p) ، درآمد خانوار (01/0=p) بود و عوامل مؤثر بر بهره مندی از خدمات بستری: سن (02/0=p) ، جنس (03/0=p) ، وضعیت تاهل (05/0=p) و درآمد (02/0=p) بود.
نتیجه گیری
دریافت بهره مندی از خدمات سلامت ارتباط معنادار با عوامل اجتماعی - اقتصادی مختلف نظیر جنس و سن و وضعیت درآمد و تحصیلات داشته که هر کدام از این موارد می تواند میزان بهره مندی افراد از خدمات سلامت را تحت تاثیر قرار دهد. هم چنین به نظر می رسد بهره مندی موضوعی چندعاملی است و در نتیجه برنامه ریزی صحیح در قبال این رشد تقاضا ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
779 تا 785
لینک کوتاه:
magiran.com/p1882884 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!