اثر مدت زمان های مختلف ذخیره سازی تخم های Anagasta kuehniella (Zeller) در سرما روی ویژگی های زیستی زنبور Trichogramma brassicae Bezdenko

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تولید انبوه عوامل کنترل زیستی از جمله ارکان اصلی برنامه های کنترل زیستی به شمار می آید. مهم ترین مانع بر سر راه اجرای موفقیت آمیز برنامه های رهاسازی اشباعی، پرهزینه بودن پرورش انبوه این حشرات و به خصوص رهاسازی آن ها در زمان مناسب است. در سال های اخیر، ذخیره سازی عوامل کنترل زیستی در دماهای پایین به عنوان یک روش ارزشمند جهت افزایش ماندگاری دشمنان طبیعی و فراهم ساختن ذخیره کافی و پایدار از آن ها برای استفاده در برنامه های کنترل زیستی شناخته شده است. در این پژوهش اثر مدت زمان های مختلف نگهداری (1، 4، 7، 15 و 30 روز) تخم بید آرد، Anagasta kuehniella (Zeller) در دمای 4 درجه سلسیوس روی ویژگی های زیستی و جمعیتی زنبور Trichogramma brassicae Bezdenko مورد بررسی قرار گرفت. یک تیمار هم به عنوان شاهد در نظر گرفته شد که در آن تخم های سرما ندیده بید آرد در اختیار زنبور قرار گرفت. بر اساس نتایج مقایسات میانگین دانکن، دوره نشو و نمای مراحل نابالغ، طول عمر، زادآوری، درصد پارازیتیسم، درصد خروج و دوره تخم ریزی زنبور بین تیمارها اختلاف معنی داری در سطح 1% داشت. بیشترین طول عمر زنبور ماده در شاهد با میانگین 66/0 ± 56/9 روز و کمترین در تیمار 30 روزه با میانگین 71/0 ± 12/5 روز به دست آمد. هم چنین مشخص شد که تمامی فراسنجه های رشد جمعیت پایدار زنبور T. brassicae به غیر از مدت زمان یک نسل، بین شاهد و تیمارهای سرمایی اختلاف معنی داری وجود دارد. کم ترین نرخ خالص تولید مثل (71/0 ± 22/13 ماده/ماده/روز) و نرخ ذاتی افزایش جمعیت (80/3 ± 2178/0 ماده/ماده/روز) در تیمار 30 روزه به دست آمد. بدین ترتیب افزایش مدت زمان نگهداری تخم های بید آرد در دمای پایین، فراسنجه های زیستی زنبور و هم چنین ویژگی های جمعیتی آن را کاهش می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
145
لینک کوتاه:
magiran.com/p1882995 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!