مقایسه علل ناباروری ناشی از اختلالات تخمک گذاری در طب ایرانی و طب کلاسیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اختلالات تخمک گذاری، یکی از شایع ترین علل ناباروری است. با توجه به اهمیت این موضوع در متون طب ایرانی و دیدگاه کل نگر این مکتب طبی در درمان اختلالات تخمک گذاری، مطالعه مروری حاضر با هدف بررسی ناباروری به علت اختلالات تخمک گذاری در طب ایرانی و کلاسیک انجام شد.

روش کار

در این مطالعه مروری به روش کتابخانه ای برای گردآوری داده ها، ابتدا تمامی علل اختلالات تخمک گذاری بر اساس کتب مرجع طب کلاسیک مانند اسپیروف، دنفورث، نواک، ویلیامز استخراج و سپس در منابع الکترونیک مانند Scopus، Pubmedو Magiranبا کلید واژه های فارسی عقر، ناباروری، نازایی و اختلالات تخمک گذاری و کلید واژه های انگلیسی Infertility، Persian medicine و Ovulatory disorder جستجو انجام شد. فقط مطالعات بالینی و مروری به زبان های فارسی یا انگلیسی و در محدوده زمانی سال های 2017-2000 بررسی شدند. در نهایت علل کلی اختلالات تخمک گذاری در مجموع منابع، مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت.

یافته ها

همانطور که در طب کلاسیک سلامت محور مغز و تخمدان ها در تخمک گذاری اهمیت ویژه ای دارد، در طب ایرانی نیز به این محور توجه جدی شده است. بر اساس متون طب ایرانی، علاوه بر تخمدان ها سلامت مغز، قلب، کبد و دستگاه گوارش نیز در تخمک گذاری تاثیر دارد. حکمای طب ایرانی اختلالات تخمک گذاری را به دو دسته اختلالات در خود تخمک و اختلالات در مغز و دیگر اعضاء تقسیم بندی می کنند. بر اساس همین نظریه، بازگرداندن سلامتی دیگر اعضای بدن نیز برای درمان نازایی ضروری است.

نتیجه گیری

علل کلی اختلالات تخمک گذاری در طب ایرانی و کلاسیک تا حدودی شبیه هستند. تفاوت در علل جزئی است و اینکه طب ایرانی علاوه بر تخمدان ها به نقش اعضای دیگر نیز در ایجاد اختلالات تخمک گذاری توجه ویژه ای دارد. بنابراین توجه به دیدگاه کل نگر طب ایرانی، اصلاح سبک زندگی و بهبود عملکرد همه اعضای بدن در کنار طب کلاسیک می تواند در موفقیت درمان های ناباروری تاثیر گذار باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
80 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p1883539 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!