الگوی اپیدمیولوژیک بیماری های منجر به بستری در بیمه‎شدگان مراجعه کننده به مراکز طرف قرارداد اداره کل بیمه سلامت استان تهران طی دوره 10 ساله (93-1384)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

ارزیابی الگوی اپیدمیولوژیک بیماری های منجر به بستری در مراکز درمانی یکی از عوامل موثر در مدیریت بهتر بیمارستان ها است که می‎تواند دیدگاه واقعی و مناسب در مورد مقدار تجهیز و آماده سازی شبکه های بیمارستانی کشور در اختیار مدیران و برنامه‎ریزان حوزه سلامت قرار دهد. هدف از این مطالعه، ارزیابی این الگو براساس طبقه‎بندی بین‎المللی بیماری ها با استفاده از اطلاعات ثبت شده در اداره کل بیمه سلامت استان تهران در یک بازه 10 ساله است.

روش کار

در این مطالعه توصیفی، تمامی پرونده‎های بستری ثبت‎شده در سامانه اطلاعات بیمارستانی اداره کل بیمه سلامت استان تهران طی سال‎های 93-1384 مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات بیش از دو میلیون پرونده شامل شماره پرونده، جنس و سن بیمار و کد تشخیص بیماری از سامانه اطلاعات بیمارستانی استخراج شد.

یافته ها

از 2008859 پرونده، 9/51 درصد بیماران مرد و میانگین±انحراف معیار سن بیماران 60/24±22/44 بود. در کودکان کم تر از یک سال «بیماری‏های که منشا آن در دوره پری‎ناتال باشد» ، در کودکان 4-1 سال «علایم، نشانه ها و اختلالات بالینی و یافته های آزمایشگاهی» ، در کودکان 14-5 سال «سرطان ها» ، در افراد 44-15 سال «بیماری های بارداری، زایمان و نازایی» و در افراد بیش تر از 45 سال «بیماری های دستگاه گردش خون» عمده‎ترین گروه تشخیصی بیماران بیمه شده بستری بود.

نتیجه گیری

با توجه به تخصصی شدن بیماری ها و تفاوت در علت بستری بیماران، ضروری است سیاست‎گذاران و برنامه‎ریزان حوزه سلامت، نیروی انسانی، امکانات و بودجه را متناسب با کارایی آن ها به بیمه‎ها تخصیص دهند تا از اتلاف هزینه‎ها، انرژی و نیروی انسانی ممانعت شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
197 تا 205
لینک کوتاه:
magiran.com/p1883757 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!