تشخیص بیماری دیابت نوع 2 با استفاده از درخت تصمیم C4.5

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از شایع ترین بیماری ها در دنیای امروز بیماری دیابت است و سالانه شیوع دیابت در سطح جهان حدود درصد افزایش می یابد. استفاده از تکنیک های داده کاوی برای ایجاد مدل های پیشگویی کننده، جهت شناسایی افراد در معرض خطر برای کاهش عوارض ناشی از بیماری بسیار کمک کننده است. در این پژوهش با استفاده از درخت تصمیم C4. 5 به روش های پیشگیری و تشخیص این بیماری پرداخته شد.

روش

در این پژوهش کاربردی- توصیفی از داده های استاندارد UCI و مجموعه داده pima-indians-diabetes استفاده شد. این پایگاه داده شامل 768 رکورد با 8 فیلد می باشد. تجزیه و تحلیل به کمک نرم افزار Weka 3. 6 با به کارگیری روش CRISP3 انجام شد. در بخش مدل سازی درخت تصمیم C4. 5 با به کارگیری متغیرهای ورودی و تعیین متغیر هدف ایجاد شد. همچنین جهت ارزیابی مدل از شاخص های حساسیت، ویژگی، دقت، ارزش اخباری مثبت و منفی استفاده شد.

نتایج

با توجه به مدل استفاده شده مشخص شد که به ترتیب متغیرهای میزان بالای قند خون دوساعته، تعداد دفعات بالای حاملگی، سن بالا، فشارخون دیاستولیک بالا، سابقه خانوادگی و شاخص توده بدنی (BMI) بالا، بیشترین تاثیر را در ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 دارا هستند. نرخ دسته بندی برابر با 73/8% و دقت الگوریتم C4. 5 برابر با 79 % به دست آمد.

نتیجه گیری

در مقایسه با نتایج مطالعات انجام شده در حوزه داده کاوی بیماری دیابت، دقت به دست آمده الگوریتم پیشنهادی قابل قبول است. بیشترین عوامل تاثیرگذار بر بیماری دیابت شناسایی شدند. همچنین قوانینی استخراج شد که می تواند به عنوان الگویی در جهت پیشگویی احتمال ابتلا افراد به بیماری دیابت استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
293 تا 303
لینک کوتاه:
magiran.com/p1885206 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!