مروری بر رویکردها و تکنیک های متن کاوی در مستندات بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با به کارگیری گسترده سیستم های الکترونیکی مدارک پزشکی، حجم بسیار زیادی از داده های متنی پزشکی در بیمارستان و سایر محیط های درمانی به صورت روزانه تولید می شوند که سازمان دهی این اطلاعات متنی امری مهم و ضروری است و نیاز به بازیابی خودکار دانش مفید از این داده ها برای کمک به متخصصان بالینی کاملا احساس می شود. به منظور استخراج ارزش های نهفته در مستندات متنی پزشکی، می توان از تکنیک های متن کاوی در حوزه سلامت بهره برد.

روش

در این پژوهش مروری پایگاه های اطلاعاتی Science Direct، IEEE ، PubMed central، Google Scholar، SID و Magiran با استفاده از کلید واژه های Text Mining” “AND “Medicine” ، “Clinical Text Mining” AND “Predict” ، “knowledge discovery in medical text” ، “Text Mining for Medical and Healthcare” در پایگاه های اطلاعاتی انگلیسی و از ترکیب "متن کاوی و کشف دانش در پزشکی" در پایگاه های اطلاعاتی فارسی، مورد جستجو قرار گرفتند. سپس، همه مقالاتی که به نوعی به کشف دانش پزشکی و کاربردهای متن کاوی در حوزه سلامت اشاره داشتند، انتخاب شدند.

نتایج

متن کاوی از تکنیک های مهم و قدرتمند برای استخراج اطلاعات از سیستم های اطلاعات بهداشتی و درمانی می باشد. متن کاوی داده های کلینیکی، توان بالقوه ای برای اکتشافات جدید و همچنین بهبود کارایی و ارتباطات در سیستم های بیمارستان برای پزشکان و مدیران بیمارستان فراهم می کند.

نتیجه گیری

متن کاوی در مستندات بالینی از جمله تکنولوژی های توسعه یافته کشف دانش پزشکی در عصر حاضر است که استفاده از آن در پایگاه داده های پزشکی به منظور دستیابی سریع به منابع مهم سلامت، امری انکارناپذیر است و به کارگیری آن موجب بهبود مراقب بیمار و کاهش هزینه های درمانی می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
314 تا 324
لینک کوتاه:
magiran.com/p1885210 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!