تحلیل ویژگی های معتادین مواد مخدر با استفاده از رویکرد یادگیری ترکیبی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پالایش و هدفمندسازی برنامه های پیشگیرانه و بازپرورانه اعتیاد، کارایی اجرای این برنامه ها را افزایش خواهد داد. با این وجود، نقش روش های یادگیری و داده کاوی کمتر در این حوزه مورد بررسی قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر، بررسی کارکرد روش های داده کاوی در تحلیل، پالایش و گروه بندی جامعه هدف به منظور هدفمندسازی برنامه ها می باشد.

روش

با ارائه یک چارچوب تلاش می شود تا علاوه بر شناسایی بهتر ویژگی ها، گروه های متفاوتی با مشخصه های خاص از جامعه هدف استخراج گردد. به این طریق می توان برنامه های هدفمندی را در هر گروه اجرا نمود. اطلاعات معتادان مراجعه کننده به برخی مراکز ترک اعتیاد شاهرود با استفاده از ترکیبی از روش های داده کاوی در قالب چارچوب ارائه شده، تحلیل می شوند. به طور خاص برای تحلیل هر ویژگی هدف، ابتدا گام انتخاب ویژگی (با استفاده از ترکیبی از روش های تحلیل همبستگی، درخت تصمیم و استخراج قوانین) برای تعیین ویژگی های موثر در تحلیل هدف مد نظر صورت می گیرد. سپس داده ها با عنایت به ویژگی های انتخاب شده، خوشه بندی می شوند. سپس از روش های کشف قوانین انجمنی و رده بندی درخت تصمیم برای تحلیل داده های هر خوشه استفاده می شود.

یافته ها

نتایج، نشان دهنده موثر بودن چارچوب پیشنهادی در تحلیل و گروه بندی جامعه هدف است. به طور خاص با اعمال چارچوب پیشنهادی، قوانین متعددی برای دلایل مراجعه به مرکز استخراج می کنیم. هم چنین در ادامه با اعمال ترکیبی روش های خوشه بندی و رده بندی، گروه های متفاوت با ویژگی های متمایز در مجموعه داده را استخراج می نماییم.

نتیجه گیری

نتایج این پژوهش بیانگر نقش و اهمیت روش های داده کاوی در اجرای هرچه بهتر برنامه های پیشگیری و درمان می باشد. به طور خاص رابطه شرایط خانوادگی و اجتماعی فرد معتاد با دلایل مراجعه به مرکز که در مقاله استخراج شده است، می تواند در طرح ریزی برنامه پیشگیری از اعتیاد افراد مشابه و اقدام به درمان در افراد معتاد موثر واقع شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1885379 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!