تابع کاپولا در تشخیص خوشه های زلزله

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
اخیرا پیشرفت های موجود در روش های تحلیل خوشه های پرخطر داده های زلزله، امکان ارزیابی مکان های پرخطر لرزه ای را با دقت بالا توسط روش های تحلیل گرافی به وجود آورده اند. مطالعات نشان می دهد که علاوه بر شکل گیری خوشه های پرخطر لرزه ای، زمین شبکه ای پیچیده از زیر خوشه های متصل به هم قبل از یک زمین لرزه بزرگ را فراهم می آورد. در این تحقیق از معیاری مبتنی بر کاپولا1 برای مطالعه ی خوشه های زلزله ها استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان دهنده ی برتری این معیار نسبت به معیارهایی همانند شبکه های عصبی مصنوعی است. ارزیابی آماری کلی بر رویدادها و کاتالوگ زلزله های منطقه می تواند اطلاعاتی جدید از الگوهای مکانی زمین لرزه های مورد مطالعه یا خوشه هایی که نقش بیشتر و مهم تری در وقوع رخداد دارند را فراهم آورد. یکی از ابزارهای موثر در بررسی تغییرات توالی های لرزه ای، مطالعه الگوی لرزه خیزی است. بررسی تغییرات پارامترهای لرزه ای در زمان بیان کننده ی توزیع غیر یکنواخت وقایع لرزه ای در زمان است. پیش نشانگرهای لرزه ای نیز یکی از مهم ترین مقوله ها در بررسی الگوی لرزه خیزی به شمار می روند. الگوی وقوع زمین لرزه ها در گذشته می تواند اطلاعات خوبی در زمینه وقوع زمین لرزه های احتمالی آینده در اختیار ما قرار دهد. در سال های اخیر بررسی الگوی لرزه خیزی جایگاه ویژه ای یافته است. روش های متعددی به منظور بررسی الگوی لرزه خیزی در مناطق مختلف مورد استفاده قرار گرفته است که از جمله این روش ها می توان روش های فرکتالی، pi، تجزیه وتحلیل مولفه های اصلی، k-means و... اشاره کرد. این الگوریتم ها می تواند دوره های آرامش لرزه را شناسایی کند. در این تحقیق برای تعیین آنومالی های قبل از وقوع زمین لرزه از معیاری استفاده شده است که پایداری بیشتری دارد و عملکرد آن در بررسی سیستم های غیرخطی مشابه زمین بهتر است. این معیار مبتنی بر کاپولا می باشد. کاپولاها خود توابعی هستند که توابع توزیع توام و توزیع های حاشیه ای را به یکدیگر مرتبط می سازند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1885386 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!