بررسی تاثیر آموزش یک برنامه خودمراقبتی بر کنترل آسم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه وهدف

آسم از رایج ترین بیماری های مزمنی است که باعث ایجاد مشکلات تنفسی می شود و آموزش برنامه های خودمراقبتی می?تواند به صورت موثری باعث کاهش علائم و عوارض آن گردد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش یک برنامه خودمراقبتی بر کنترل آسم انجام گرفت.

روش کار

پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی با گروه کنترل بود که روی 50 نفر از افراد مراجعه کننده به درمانگاه تنفس بیمارستان الزهرای اصفهان انجام شد. نمونه ها به روش نمونه گیری آسان انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 25 نفری آزمون و کنترل قرار گرفتند. داده ها به کمک پرسشنامه تست کنترل آسم و آزمون اسپیرومتری، قبل از شروع برنامه آموزشی و یک ماه بعد از اتمام آن جمع آوری و با استفاده از آزمون های آماری تیمستقل، تیزوجی، کای دو، اندازه گیری های مکرر و ضریب همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS-20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

نتایج نشان داد که میانگین تمام شاخص های اسپیرومتری (FEV1, FVC, FEV1/FVC, PEF, FEF75% FEF25%-75%) و نمرات پرسشنامه تست کنترل آسم پس از مداخله در گروه آزمون افزایش پیدا کرد. مقایسه میانگین نمرات تظاهرات بالینی و شاخص های اسپیرومتری قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون، معنی دار بود (0/05>p). همچنین بعد از مداخله، تمام شاخص های اسپیرومتری به جز PEF25%-75% در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل افزایش یافته بود (0/05>p).

نتیجه گیری

نتایج، موثر بودن آموزش برنامه خودمراقبتی را در بهبود وضعیت بیماران آسمی نشان داد، لذا می توان از آن به عنوان یک روش موثر برای کنترل آسم در کنار سایر روش ها مانند ورزش و دارو استفاده کرد

زبان:
فارسی
صفحات:
207 تا 214
لینک کوتاه:
magiran.com/p1885695 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!