طراحی مدل نوین خط مشی گذاری نظارت بر تجارت فرامرزی با استفاده از نظریه داده بنیاد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف اصلی این پژوهش طراحی مدل نوین خط مشی گذاری برای نظارت بر تجارت فرامرزی می باشد.
روش

در این تحقیق از روش پژوهشکیفی مبتنی بر رویکرد نظریه دادهبنیاد استفاده گردیده است. کدگذاری ها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی و از طریق مصاحبه عمیق با خبرگان این حوزه صورت پذیرفته است. در این پژوهش جامعه آماری صاحب نظران حوزه نظارت بر تجارت فرامرزی شامل مدیران، متخصصان وکارشناسان سازمان گمرک به عنوان مهمترین سازمان در محیط نظارت برتجارت فرامرزی مدنظر قرار گرفته که با نمونه گیری به روش نظری از آنان مصاحبه به عمل آمد. در این تحقیق از مصاحبه دهم، تکرار در داده ها تشخیص داده شده و دیگر مفهوم جدیدی شناسایی نشد، ولی به منظور دقت و اطمینان بیشتر با دوازده نفر مصاحبه انجام شد. به منظور ارزشیابی این پژوهش از معیار مقبولیت به جای معیارهای روایی و پایایی که بیشتر متناسب با پژوهش های کیفی می باشد استفاده گردیده است.
یافته ها

بر اساس یافته ها، از طریق کدگذاری باز بیش از 298 ‏مفهوم شناسایی که پس از حذف موارد تکراری در نهایت 257 مفهوم اشباع شده، ساخته شد. که در کدگذاری محوری در 28 مقوله طبقه بندی گردیدند. درنهایت و در مرحله کدگذاری انتخابی مقوله محوری انتخاب و سایر مقوله های دیگر به این مقوله محوری مرتبط و مدل خط مشی گذاری نظارت بر تجارت فرامرزی طراحی و تدوین گردید.
نتیجه گیری

مهم ترین عامل در مدل خط مشی گذاری به منظور خط مشی گذاری نظارت بر تجارت فرامرزی با بهبود ارائه تسهیلات و انجام کنترل موثر بطور توامان، پنجره واحد تجارت فرامرزی است. همچنین مدیریت ریسک هوشمند، حسابرسی پس از ترخیص، فعالان مجاز اقتصادی، مدیریت مشترک مرزی و نهاد نظارت بر تجارت فرامرزی از اهم کنش های مرتبط به منظورخط مشی های موثر در بهبود ارائه تسهیلات و انجام کنترل موثر بطور توامان در تجارت فرامرزی تبیین گردیدند.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1886004