تحلیل فضایی آسیب پذیری سازه¬ای-کالبدی کاربری مسکونی با رویکرد پدافند غیرعامل و با استفاده از سیستم«GIS» (محدوده: منطقه 6 شهر اهواز)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
رعایت اصول پدافند غیرعامل در شهرسازی به ویژه بافت های مسکونی نه فقط به سبب کاهش تلفات و هزینه های ناشی از وقوع هرگونه مخاطره جنگی بلکه به سبب حفظ اقتدار ملی و خنثی نمودن هرگونه توطئه از ناحیه دشمنان امری الزامی است. در این راستا، پایش و ارزیابی نظام کالبدی- فضایی به جهت آسیب پذیری با تکیه بر اصول پدافند غیرعامل می تواند ضمن شناسایی کاستی های موجود به تعیین اولویت ها و ارائه راه کارهایی در این زمینه مؤثر باشد. در حال حاضر، سازه های ناایمن و فرسوده و همچنین، هم جواری نامناسب بسیاری از کاربری ها با کاربری مسکونی میزان آسیب پذیری را به شدت افزایش می دهد. بر این اساس، هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تحلیل فضایی آسیب پذیری سازه ای- کالبدی کاربری مسکونی از نظر پدافند غیرعامل در منطقه 6 شهر اهواز است. نظام چندنقشی کلان شهر اهواز در کنار موقعیت ژئواستراتژیک، ژئواکونومیک، ژئوکالچر و بافت اجتماعی و فرهنگی این شهر، ضرورت بررسی این پژوهش را تشکیل می دهد. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ فرآیند توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر مطالعات کتابخانه ای و بررسی های میدانی انجام گرفته است. بر این اساس، ابتدا شاخص های تعیین کننده کیفیت دسترسی ساکنان مناطق مسکونی به عوامل حیاتی در زمان بحران استخراج شد و با توجه به ضریب متفاوت هریک از شاخص های منتخب، از روش وزن بخشی چندمتغیره برای وزن دهی به شاخص ها استفاده گردید و در نهایت، با استفاده از سامانه سیستم اطلاعات جغرافیایی (Arc Gis) و از طریق توابع همپوشانی فازی (Fuzzy) ، لایه نهایی کیفیت دسترسی تهیه و در گام آخر با استفاده از آمار فضایی چگونگی پراکنش پهنه های آسیب پذیر مشخص شد. نتایج حاصل از تحلیل فضایی نشان می دهد که از بین 553 هکتار کاربری مسکونی حدود 48. 5 % دارای آسیب پذیری متوسط به بالا بوده و بیشترین تمرکز آن ها در بخش های شرق و حواشی منطقه 6 شهر اهواز است. چنین واقعیتی از یکسو ضرورت تدوین دستور کار جامع جهت اقدام جدی درخصوص ایمن سازی مساکن شهری در محدوده مورد بررسی و از سوی دیگر، اولویت ها و راه بردهای چنین برنامه ای را طلب می کند که در انتهای این مقاله بدان پرداخته شد. همچنین، نتایج حاصل از این بررسی موکد دقت استفاده از توابع فازی در سیستم اطلاعات جغرافیایی به منظور تحلیل آسیب پذیری بافت های شهری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1886058 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!