ارزیابی ریسک حملات خصمانه با تاکید بر مدل فرآیند تحلیل شبکه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
بررسی عوامل و تشخیص نوع تهدید و مخاطرات احتمالی دارایی های مهم در زمان بروز حوادث از کلیدی ترین اقدامات کاهش آسیب پذیری با رویکرد پدافند غیرعامل است. از این رو، جهت تدوین محتمل ترین سناریو به منظور پیشگیری و یا کاهش آسیب پذیری و پیامد نیازمند تدوین شاخص های جامع و تکنیک تحلیل ریسک هستیم. در مدل های ارایه شده کنونی، کلیه مراحل تحلیل ریسک به صورت خطی بوده درحالی که می تواند نقطه ضعف عمده ای در فرآیند ارزیابی به شمار آید بدین صورت که به عنوان مثال در مرحله غربالگری دارایی ها، دارایی که فاقد ارزش بالایی به لحاظ دارایی شناسی باشد، حذف شده اما درحالی که پتانسیل بالایی برای آسیب پذیری بزرگی در سامانه می باشد در واقع با توجه به ماهیت خطی بودن مدل ها، دارایی در مرحله اول حذف شده و مانع ارزیابی در مراحل بعدی (ارزیابی آسیب پذیری) می شود. با توجه به ضعف مدل های خطی جهت تعیین الویت در آسیب پذیری سه سایت هسته ای از مدل فرآیند تحلیل شبکه استفاده شده است. روش تحقیق پژوهش حاضر برمبنای هدف از نوع توسعه ای بوده و از بعد ماهیت، توصیفی که از منابع کتابخانه ای و نقطه نظرات نخبگان جهت بررسی مدل های ارایه شده استفاده شده است. در نهایت، ضمن تبیین شاخص، به تشریح مدل فرایند تحلیل شبکه به منظور ارزیابی نهایی ریسک پرداخته شده است که بیشترین ریسک به ترتیب مربوط به سایت های A, B, C می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p1886063 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!