تحلیل اصول و رویکردهای پدافند غیرعامل در برنامه ریزی استفاده از اراضی شهری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
پدافند غیرعامل بستر مناسب امنیت و توسعه پایدار کشور و یکی از مؤثرترین و پایدارترین روش های دفاعی در مقابل تهدیدات می باشد. کشور ایران به دلیل ویژگی های جغرافیایی، اقتصادی، فرهنگی، طبیعی و سیاسی همواره در معرض بحران های زیادی قرار گرفته و به تبع آن خسارات مالی و جانی فراوانی به کشور تحمیل می شود. پدافند غیرعامل به عنوان روشی جهت مقابله با حوادث طبیعی یا انسان ساخت در تمامی حوزه های زندگی بشری قابل تعریف است. یکی از راه کارهای مقابله با دشمن، به کار بستن اصول پدافند غیرعامل در تاسیسات حساس، حیاتی و سکونت گاه های انسانی می باشد. تجارب گذشته و خسارات مختلف در طی صد سال اخیر به دلایل بلایای طبیعی (سیل،زلزله، برف و غیره) و غیرطبیعی (طرح های نامناسب شهری و برنامه ریزی، جنگ، شورش،تروریسم، جاسوسی و موارد دیگر) و به هم خوردن تعادل محیط زیستی و محیط اجتماعی اصول دفاعی غیرعامل در رویکردهای استفاده از اراضی شهری ضروری می سازد. برنامه ریزان شهری و امنینی- نظامی، شهرهای بزرگ را به عنوان مراکز ثقل قدرت، جمعیت، مراکز ارتباطات و حمل و نقل، گره های کلیدی مالی صنعتی و سیستم های اطلاعاتی، کرسی های اداری و حکومتی، مخازن ثروت و منابع ملی محسوب و درنظر می گیرند. بر این اساس، در پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی (رویکرد ساختاری- راه بردی) از طریق مطالعه تجربیات مناطق شهری کشورهای مختلف (کتابخانه ای- اسنادی) ، به اجرایی نمودن اصول پدافند غیرعامل و کاربردی نمودن راه بردهای آن در مناطق شهری (هدف اصلی پژوهش) پرداخته شده است. تعیین راه کارهایی برای حفاظت از شهروندان قبل از وقوع تهدیدها با توجه به مداخلات انسانی در محیط طبیعی و افزایش خطرات طبیعی و انسانی در شهرها، بایستی از مراکز حیاتی انسانی و ساختمان های حیاتی محافظت شوند. با در نظر گرفتن اصول و روش های پدافند غیرعامل در راستای کاهش مناطق آسیب پذیر، مکان های امن و استاندارد ایجاد شود. معیارهای استفاده از زمین مانند سازگاری، کارایی، ایمنی و موارد مرتبط با استفاده از دیدگاه علمی در طرح های شهری مدنظر قرار گیرد. در ادامه تحقیق، انواع راه حل ها براساس اصول پدافند غیرعامل در مناطق شهری در راستای توسعه پایدار و راه بردهای ایمنی- امنیتی غیرعامل متناسب با ساختارهای جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مناطق شهری بیان شده است که مهم ترین آن، توجه به رویکردهای پدافندی در تهیه طر های جامع و تفصیلی شهرها، مکان یابی، استقرار فعالیت ها، کاربری ها و دسترسی به آنان مبتنی بر تامین امنیت شهروندان و شهر در زمان بروز حادثه و حملات احتمالی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1886073 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!