بررسی تاثیر معیارهای محیطی در کارایی فرآیند گیاه پالایی پساب های معدنی با استفاده ازروش نقشه شناختی(مطالعه موردی: معدن مس سونگون)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
روند رو به رشد فعالیت های معدنی و عدم رعایت الزامات زیست محیطی، باعث شده تا مقادیر هنگفتی از آلاینده های صنایع معدنی به واسطه دفع غیراصولی ضایعات و عدم استفاده از فناوری های نوین، از طریق آب وارد طبیعت شوند. در این میان، پساب کارخانه های تغلیظ معادن، در کنار تخریب منابع طبیعی، فشاری مضاعف بر اکوسیستم تحمیل می کند. در سال های اخیر، به کارگیری فرآیندهای زیست سازگار گیاه پالایی در تصفیه پساب کارخانه های تغلیظ معادن، نتایج قابل توجهی را در پی داشته است. بررسی کارایی فرآیند گیاه پالایی و شناسایی معیارهای مختلف محیطی موثر بر آن، نه تنها کاربردهای این فناوری نوین را آشکار می سازد، بلکه طراحان این سیستم های طبیعی را در خصوص اجرایی کردن آن یاری می کند. در این مطالعه، با توجه به اینکه در دنیای واقعی، معیارهای محیطی بر روی همدیگر نیز اثر گذراند، باید روابط متقابل بین این معیارها برای دستیابی به نتایج واقعی در نظر گرفته شود. از این رو،در این پژوهش، از روش نقشه شناختی برای بررسی اثرگذاری معیارهای محیطی بر روی کارایی گیاه پالایی با مد نظر قرار دادن روابط میان آنها استفاده شده است. در قالب مطالعه موردی نیز با توجه به اهمیت منطقه حفاظت شده ارسباران و تاثیر عوارض مخرب سد باطله معدن مس سونگون بر آن، گیاه پالایی پساب کارخانه تغلیظ این معدن مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که «میزان فلزات سنگین موجود در سد باطله» با وزن نسبی 37/0، «میزان فلز محتوی کانسنگ» با وزن نسبی 34/0 و «میزان فلزات سنگین محلول در پساب» با وزن نسبی 33/0 مهم ترین معیارهای محیطی اثرگذار درکارایی فرآیند گیاه پالایی هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1886506 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!