تاثیر هشت هفته تمرین مقاومتی بر سطوح سرمی آنزیم های کبدی AST، ALT و ALP در مردان دارای اضافه وزن مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تاثیر انواع مختلف تمرینات ورزشی در بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) مشخص نیست. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر هشت هفته تمرین مقاومتی بر سطوح سرمی آنزیم های کبدی شامل AST، ALT و ALP در مردان دارای اضافه وزن مبتلا به NAFLD بود. بدین منظور، 30 مرد دارای اضافه وزن مبتلا به NAFLD با میانگین سنی 5/2 ± 2/40 و وزن 19/3 ± 5/75 به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (15 نفر) و تمرین مقاومتی (15 نفر) تقسیم بندی شدند. آزمودنی های گروه تمرین به مدت هشت هفته و هفته ای سه جلسه در برنامه تمرین مقاومتی شرکت کردند. شدت تمرین از 40 درصد 1RM در هفته اول به 70 درصد 1RM در هفته آخر رسید. نمونه های خونی در انتهای پروتکل پژوهشی جمع آوری و متغیرهای مورد نظر در سرم اندازه گیری شدند. یافته های پژوهش حاضر با نرم افزار SPSS-24 و استفاده از آزمون آنالیز کوواریانس (ANCOVA) تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که سطوح سرمی AST (024/0 =p) و ALT (006/0 =p) در گروه تمرین مقاومتی به صورت معناداری کاهش یافته است، اما تغییرات در سطوح ALP معنادار نبود (096/0 =p). همچنین، نتایج بهبود معنادار نیمرخ لیپیدی را در گروه تمرین کرده نشان داد (001/0 =p). بر اساس نتایج پژوهش حاضر، تاثیرات مثبت تمرینات مقاومتی در بیماران مبتلا به NAFLD ممکن است بواسطه کاهش سطوح آنزیم های کبدی اعمال شود و این برنامه تمرینی می تواند نقش موثری در تعدیل نیمرخ لیپیدی بیماران مبتلا به NAFL داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1886557 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!