بررسی مدل تعهد کارکنان و مولفه های یکپارچگی زنجیره تامین بر عملکرد سازمانی گروه خودروسازی سایپا

پیام:
چکیده:
تعهد سازمانی منجر به نتایج مطلوب سازمانی، همچون عملکرد بالاتر، ترک خدمت کمتر و غیبت کمتر خواهد شد و در یک زنجیره تامین یکپارچه، شراکت استراتژیکی قوی با تامین کنندگان، درک و پیش بینی آنها از نیازهای تولیدکننده را به منظور بهتر برآوردن نیازهای متغیر آن تسهیل خواهد کرد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی مدل تعهد کارکنان و مولفه های یکپارچگی زنجیره تامین بر عملکرد سازمانی در شرکت خودروسازی سایپا می باشد. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل کارکنان شرکت های کوچک و متوسط زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا در استان مازندران در بهار سال 1397 در 9 شرکت زیرمجموعه این هلدینگ بزرگ، به تعداد 1614 نفر بوده و روش نمونه گیری بصورت نمونه گیری طبقه ای نسبی با فرمول کوکران و به تعداد 311 تعیین گردید. داده ها از طریق نرم افزارهایSPSS و AMOS مورد بررسی قرارگرفت. برای تحلیل داده ها از تحلیل عاملی تائیدی استفاده گردید. آزمون فرضیه های تحقیق نشان داد، متغیر تعهد سازمانی بر ادغام تامین کننده، ادغام داخلی و عملکرد سازمانی، متغیر ادغام داخلی بر عملکرد سازمانی، متغیر ادغام تامین کننده بر جهت گیری ادغام خارجی و عملکرد سازمانی، متغیر اغام مشتری بر جهت گیری ادغام خارجی و عملکرد سازمانی و همچنین؛ جهت گیری ادغام خارجی بر عملکرد سازمانی، تاثیر معنادار و مثبتی داشته است. لذا فرضیه های اول، دوم، چهارم، هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم تحقیق، تایید گردید. در فرضیه های سوم، پنجم و ششم، متغیر تعهد سازمانی بر ادغام مشتری و متغیر ادغام داخلی بر متغیرهای ادغام تامین کننده و ادغام مشتری، فاقد تاثیر معنادار بوده، پس فرضیه های مذکور، رد گردید. در پایان با توجه به نتایج حاصل، به منظور ارتقاء عملکرد سازمانی، پیشنهاداتی کاربردی و قابل اجرا ارائه شده است.
کلیدواژگان:

تعهد کارکنان، یکپارچگی زنجیره تامین، عملکرد سازمانی، شرکت خودروسازی سایپا

زبان:
فارسی
در صفحه:
100
لینک کوتاه:
magiran.com/p1887207 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!