میزان مصرف و آستانه تزریق گلبول قرمز متراکم در بیماران جراحی قلب بیمارستان توحید سنندج

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
تزریق خون رایج ترین اقدام درمانی انجام شده در بخش های جراحی است. جراحی قلب از پرمصرف ترین جراحی ها در مصرف خون می باشد. آستانه تزریق بالا نشانگر مصرف نابه جای فرآورده PRBC بوده و منجر به ایجاد خطر برای بیمار می شود. لذا بر آن شدیم تا وضعیت مصرف و آستانه تزریق در جراحی قلب را در یک بیمارستان استان کردستان بررسی کنیم.
مواد و روش ها
در یک مطالعه توصیفی، پرونده بیماران جراحی قلب بیمارستان توحید سنندج در سال 1394 بررسی شد. Hb قبل از عمل، آستانه تزریق خون، تعداد واحدهای PRBC و بخش محل تزریق، استخراج شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های شیکاگو 16 SPSS ، اختلاف میانگینt-student و آنوا و برای مقایسه نسبت ها از آزمون 2χ استفاده شد. 05/0 p ≤ معنادار در نظر گرفته شد.
یافته ها
از 105 بیمار، 37 زن (2/35%) و 68 مرد (8/64%) با میانگین سنی 7/10 ± 8/62 سال، 77 بیمار (3/77%) در یکی از مراحل بستری PRBC دریافت کردند. میانگین آستانه تزریق هموگلوبین gr/dL 9/1 ± 7/11 (در زنان 4/11 و در مردان 1/12) به دست آمد. میزان Hb پیش از عمل زنان کلا پایین تر بود (025/0 p=) ولی در تزریق PRBC تفاوت معناداری ایجاد نکرد. میانگین مصرف در اتاق عمل 22/1 ± 00/1 ، در ICU 70/1 ± 26/1 و در بخش 52/0 ± 17/0 به دست آمد.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که میانگین کلی تزریق خون و آستانه تزریق در مرکز مورد مطالعه بیش از مطالعه های مشابه و توصیه های دستورالعمل های مربوطه می باشد و تدوین دستورالعمل های تجویز فرآورده ها و استقرار برنامه مدیریت خون بیمار ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
173 تا 181
لینک کوتاه:
magiran.com/p1887478 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!