فراوانی واکنش های وازوواگال در اهداکنندگان مراجعه کننده به انتقال خون استان کردستان و تاثیر آن بر میزان بازگشت جهت اهدای خون مجدد

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
شایع ترین عارضه اهدای خون، واکنش های وازووگال است. بروز این واکنش ها می تواند اثرات منفی بر بازگشت اهداکنندگان داشته باشد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی فراوانی واکنش های وازووگال و تاثیر آن بر میزان بازگشت جهت اهدای خون مجدد در استان کردستان بود.
مواد و روش ها
مطالعه از نوع توصیفی-مقطعی و جامعه مورد مطالعه، اهداکنندگان مراجعه کننده به پایگاه انتقال خون استان کردستان در سال 1394 بودند. هم چنین میزان بازگشت اهداکنندگان دارای واکنش وازوواگال در فاصله زمانی یک سال (از 94 تا 95) بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از 16 SPSS و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافته ها
از مجموع 25891 اهداکننده، 170 (65/0%) نفر شامل 157 مرد و 13 زن دچار واکنش وازوواگال شدند که در 164 (9/95%) مورد عوارض خفیف، در 3 (8/1%) مورد عوارض متوسط و در 4 (4/2%) مورد عوارض شدید مشاهده شد. میانگین سنی اهداکنندگان زن و مرد که دچار واکنش های ناخواسته شدند به ترتیب 4/31 و 73/30 سال بود. بیشترین تعداد عوارض مربوط به اهداکنندگان بار اول بود (2/1%). هموگلوبین کمتر از 15 gr/dL با افزایش بروز واکنش و افزایش وزن با کاهش واکنش های وازوواگال مرتبط بود (به ترتیب 004/0 p= و 008/0 p=). میزان بازگشت اهداکنندگانی که دچار واکنش شدند در مدت زمان یک سال 18% (170/32) بود.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد فراوانی واکنش های وازوواگال در مردانی که کاهش وزن بیشتری نسبت به حداقل تعیین شده برای اهدای خون دارند، بیشتر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
189 تا 194
لینک کوتاه:
magiran.com/p1887482 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!