بررسی تاثیر فرآیند اکسیداسیون پیشرفته UV+ZnO در تجزیه رنگ گوگرد B از محیط ‫های آبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
رنگ گوگردی B یکی از رنگ‫های صنعتی مورد استفاده در صنایع نساجی می‫باشد که به مقدار زیاد در طی فرآیندهای صنایع نساجی وارد فاضلاب این صنایع می‫شود. در این تحقیق به مطالعه تجزیه فتوکاتالیستی رنگ گوگردی B با استفاده از نانوذره اکسید روی (ZnO) به عنوان کاتالیست در محیط آبی تحت تابش اشعه UV پرداخته شده است.
روش کار
در این مطالعه آزمایشگاهی که از یک راکتور به حجم 8/2 لیتر استفاده شد، اثر فاکتورهای بهره برداری از قبیل مقدار فتوکاتالیست (1/0 تا mg/l 4000) ، غلظت رنگ (1 تا mg/l 400) و pH اولیه (11-3) در شدت تابش ثابت UV بر راندمان حذف رنگ مورد بررسی قرار گرفتند. غلظت رنگ توسط دستگاه اسپکتروفتومتر در طول موج nm 550 قرائت شد.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان داد که افزایش pH باعث افزایش راندمان حذف رنگ از 28 درصد در 3 pH= تا 90 درصد در 11 pH= می شود. افزایش غلظت اولیه رنگ تاmg/l 400 باعث کاهش راندمان حذف رنگ از 94 به 57 درصد می‫شود. افزایش دوز کاتالیست تا نسبت کاتالیست به رنگ برابر با mg/l 3 در غلظت‫های پایین رنگ، باعث افزایش حذف رنگ تا 94 درصد شد و بعد از این نسبت، تاثیر در حذف ناچیز بود.
نتیجه گیری
وجود همزمان کاتالیست و تابش نور UV برای تجزیه بیشتر رنگ ضروری می‫باشد. افزایش مقدار pH می‫تواند باعث تولید بیشتر رادیکال هیدروکسیل شود که می‫تواند باعث افزایش حذف رنگ شود. افزایش غلظت اولیه رنگ باعث عدم نفوذ مناسب نور به داخل محلول شده و در نتیجه حذف رنگ کاهش می‫یابد. افزایش مقدار نانوذره باعث افزایش وجود سایت‫های فعال در جهت تولید بیشتر رادیکال هیدروکسیل می‫شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
367 تا 378
لینک کوتاه:
magiran.com/p1887689 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!