اثربخشی نوروفیدبک بر اضطراب کودکان در دندانپزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
اضطراب دندان پزشکی در کودکان به عنوان یک مشکل در کنترل بیماران بیان می شود. اثر این ترس می تواند تا نوجوانی ادامه داشته باشد و سبب پرهیز از اعمال دندان پزشکی گردد که برآیند آن از بین رفتن سلامت دهان است. به همین منظور پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی نوروفیدبک بر اضطراب دندانپزشکی کودکان صورت گرفت.
مواد و روش ها
روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی (پیش آزمون و پس آزمون با گروه شاهد) می باشد. جامعه پژوهش شامل کلیه کودکان 9 تا 12 سال مراجعه کننده به مراکز دندانپزشکی سطح شهر تبریز در سال 1396 می باشند، که به روش نمونه گیری تصادفی تعداد 16 نفر با استفاده از پرسشنامه اضطراب دندانپزشکی شناسایی و به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (8 نفر) و شاهد (8 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش در طول 5 هفته و هفته ای سه جلسه ی نیم ساعته مورد درمان نوروفیدبک قرار گرفتند و گروه شاهد آموزشی شبیه گروه مداخله ای دریافت نکردند. داده ها به وسیله نرم افزار آماریSPSS19 و به روش تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
براساس یافته های پژوهش تفاوت معناداری بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون دو گروه مشاهده شد بطوری که نمرات پیش آزمون اضطراب در هر دو گروه نزدیک به 16 بود که پس از درمان نوروفیدبک میانگین اضطراب گروه آزمایش به 9 کاهش یافت ولی میانگین اضطراب گروه کنترل 16 باقی ماند بدین صورت درمان نوروفیدبک موجب کاهش اضطراب دندانپزشکی کودکان در گروه آزمایش شده بود.
نتیجه گیری
: این نتایج بیان میکند که این روش می تواند مانند سایر تکنیک های درمانی و آرامش دهنده برای کاهش اضطراب دندانپزشکی کودکان مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1888140 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!