پیش تصفیه فاضلاب دباغی چرم به کمک فرآیند انعقاد الکتریکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
صنعت چرم سازی از آلوده کننده‏ترین صنایع کشور است که سبب تولید سالانه چند صد تن فاضلاب صنعتی می‏گردد. یکی از روش های موثر جهت پیش‏تصفیه این گونه پسابها فرایند انعقاد الکتریکی است که این پژوهش با هدف حذف COD و کدورت از فاضلاب واقعی یکی از واحدهای تولید چرم طبیعی در شهرک چرمشهر به کمک فرآیند انعقاد الکتریکی بوده است. مواد و روش ‏ها: این پژوهش در مقیاس آزمایشگاهی در یک راکتور انعقاد الکتریکی به حجم 480 میلیتر انجام گردید. فاضلاب مورد آزمایش از یک واحد دباغی چرم به صورت مرکب جمع آوری گردید و متغیرهای اصلی شدت جریان (5/1، 5/2، 5/3 و 5 آمپر) ، زمان ماند (5، 10، 15 و 30 دقیقه) ، pH اولیه (5، 6 و 6/8) و جنس الکترودهای به‏کاررونده (آهن، آلومینیوم و استیل) در نظر گرفته شدند. یافته ‏ها: شرایط بهینه در فرایند انعقاد الکتریکی جهت دستیابی به بیشترین بازده حذف COD (برابر با %57/63) در آزمایشی با شرایط زمانی 5 دقیقه، چگالی جریان mA/cm2 5/23، 6/8=pH و تعداد 2 الکترود استیل ارزیابی گردید. همچنین در آزمایشی که دارای زمان ماند 30 دقیقه، چگالی جریان mA/cm2 5/23، 62/8 =pH و تعداد 4 الکترود بوده است، به میزان حذفی برابر با %88/62 دست یافته شد.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که فرآیند انعقاد الکتریکی می تواند روشی کارآمد در پیش‏تصفیه فاضلاب دباغی باشد و با الکترود آلومینیوم و مدت زمان انعقاد 5 دقیقه، با چگالی جریان mA/cm2 7 در 6/8=pH می‏توان به شرایط بهینه حذف دست یافت.
واژه های کلیدی: فرایند انعقاد الکتریکی، پساب دباغی چرم، COD،
زبان:
فارسی
صفحات:
345 تا 358
لینک کوتاه:
magiran.com/p1888378 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!