ابعاد انتظامی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اشتغال زنان در صنوف و اماکن عمومی شهر ایلام

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
مشارکت اقتصادی زنان در مشاغل خارج از منزل تحولات اساسی در مؤلفه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعۀ بشری ایجاد کرده است. در این تحقیق که به بررسی ابعاد مختلف اشتغال زنان در صنوف و اماکن عمومی شهر ایلام پرداخت، چهار سؤال در خصوص ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و انتظامی اشتغال زنان در صنوف و اماکن عمومی مطرح شد.
روش
برای پاسخ به سؤالات از روش پیمایشی و ابزار پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد. جامعه نمونه این پژوهش 360 نفر از زنان شاغل در صنوف و اماکن عمومی شهر ایلام بود که با روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. روایی پرسشنامه با تایید صاحب نظران و مطلعین و پایایی با آلفای کرونباخ (82/0) به دست آمد.
یافته ها
این تحقیق نشان داد که در بعد فرهنگی، هماهنگی بین تربیت فرزند و اداره امور خانواده و اشتغال آن ها در بیرون از منزل بیش ترین دغدغۀ زنان شاغل در اصناف بود، از بعد اقتصادی کمتر بودن میزان پرداختی حقوق به زنان در مقایسه با مردان در همان شغل و در بعد انتظامی کمبود روشنایی معابر عمومی در ساعات شب و در جای دنج و محل خلوت بودن مشاغل زنانه بیش ترین دغدغۀ زنان شاغل بود
نتیجه گیری
ابعاد انتظامی مورد مطالعه در این تحقیق، بیش ترین نقش را در اشتغال زنان در صنوف و اماکن عمومی داشتند و بعد از آن، ابعاد فرهنگی و اقتصادی و سپس ابعاد اجتماعی در این امر تاثیر داشتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1888822 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!