ارزیابی کیفیت فیزیکی و شیمیایی منابع آب زیرزمینی شهرستان های خواف، تایباد و رشتخوار طی سال های 1394-1384

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
پارامترهای فیزیکی و شیمیایی مختلفی می تواند بر کیفیت آب تاثیرگذار باشد. به همین منظور این پژوهش با هدف پایش کیفی پارامترهای شیمیایی و فیزیکی منابع آب زیرزمینی سه شهرستان در استان خراسان رضوی انجام شد.
روش ها
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی در بازه زمانی 1394-1384، تعداد 627 نمونه از منابع چاه آبی شهرستان های خواف، تایباد و رشتخوار براساس روش استاندارد متد برای آزمایشات آب و فاضلاب برداشت و 12 پارامتر شامل هدایت الکتریکی، کربنات، pH، بی کربنات، سولفات، کلرور، منیزیم، کلسیم، سدیم، پتاسیم، کل جامدات محلول و سختی کل طبق روش های استاندارد بررسی شدند. داده ها با نرم افزارهای Excel وSPSS تجزیه و تحلیل و کیفیت آب با استانداردهای ملی و رهنمودهای سازمان جهانی بهداشت مقایسه شدند.
نتایج
یافته نشان می دهد پارامترهای منیزیم، کلسیم، سدیم، پتاسیم و pH برای هر سه شهرستان در محدوده استاندارد بود، میانگین داده های شهرستان های تایباد، خواف و رشتخوار برای پارامتر هدایت الکتریکی به ترتیب 4229، 1724و 2918 میکروموس بر سانتی متر، کل جامدات محلول 2664، 1086و 1838 میلی گرم در لیتر، کلرور 807، 240و 578 میلی گرم در لیتر بود. بنابراین مقدار پارامترهای مدنظر در آب شهرستان های تایباد و رشتخوار بیشتر از حد استاندارد بود. میانگین مقدار سختی در منابع آب شهرستان های مورد مطالعه به ترتیب 594، 285و 362 میلی گرم در لیتر کربنات کلسیم بود. براساس نتایج آب شهرستان های تایباد و رشتخوار در محدوده آب های خیلی سخت و منابع آبی شهر خواف جزء آب های سخت تقسیم بندی شد.
نتیجه گیری
اکثر پارامترهای فیزیکی و شیمیایی آب شهرستان خواف در محدوده استاندارد ملی بوده، اما شهرستان های تایباد و رشتخوار از نظر برخی از پارامترها فراتر از محدوده استاندارد است.
زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1889080 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!