تاثیر تمرینات استقامتی و مقاومتی و مصرف عصاره هیدروالکلی گزنه بر تغییرات وزن و مقادیر پلاسمایی نسفاتین 1 موش های صحرایی دیابتی نوع 1

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
دیابت یک بیماری شایع متابولیک بوده و گزنه گیاهی است که اثر ضد دیابت دارد. نسفاتین-1 آدیپوکاینی است که در سازوکار متابولیسم گلوکز شرکت دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر 8 هفته تمرین استقامتی و مقاومتی و مصرف گزنه بر سطح پلاسمایی نسفاتین-1 در موش های صحرایی دیابتی نوع 1 بود.
مواد و روش ها
در این پژوهش تجربی موش های نژاد ویستار در 4 گروه قرار گرفته و با تزریق استروپتوزوسین دیابت در آن ها القاء شد. به گروه های «گزنه» ، «استقامتی+گزنه» و «مقاومتی+گزنه» روزانه mg/kg 1 عصاره گزنه به صورت درون صفاقی تزریق شد. گروه «استقامتی+گزنه» به مدت 8 هفته، 5 جلسه در هفته و هر جلسه از 60 تا 120 دقیقه در آب شنا کردند. گروه «مقاومتی+گزنه» با حمل وزنه های 50، 75، 90 و 100 درصد وزن خود روی نردبان طراحی شده، تمرین را شروع کرده و سپس به تدریج افزایش رکورد داشتند. در پایان 8 هفته از قلب حیوانات به صورت مستقیم خون گرفته شد.
نتایج
در همه گروه ها پس از 8 هفته کاهش وزن مشاهده گردید و این کاهش وزن در گروه های «کنترل» ، «گزنه» و «مقاومتی+گزنه» نسبت به ابتدای پژوهش معنی دار بود (0/001>P). نتایج تحلیل آماری نشان از افزایش معنی دار نسفاتین-1 در گروه «گزنه» نسبت به گروه کنترل داشت (0/01>P). این افزایش در گروه های «استقامتی+گزنه» (0/001>P) و «مقاومتی+گزنه» نسبت به گروه «کنترل» نیز مشاهده گردید (0/001>P).
نتیجه گیری
مصرف عصاره ی گزنه به همراه تمرین می تواند باعث افزایش نسفاتین-1 پلاسمایی شده و می تواند در جهت کنترل دیابت و جلوگیری از کاهش وزن ناشی از این بیماری موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
370 تا 377
لینک کوتاه:
magiran.com/p1890206 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!