اثربخشی واقعیت درمانی بر کاهش تعارض های زناشویی و ناامیدی در زنان مبتلا به ام اس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری ام اس، جزء گروهی از بیماری های سیستم عصبی است که با تخریب غلاف میلین راه های عصبی همراه است. عوارض این بیماری به دلیل ماهیت ناتوان کننده آن تمام جنبه های زندگی فرد مبتلا را در بر می گیرد و در نتیجه امید به زندگی بیمار را کاهش می دهد. کاهش امید به زندگی نیز در به وجود آمدن تعارض های زناشویی در زندگی این بیماران نقش چشمگیری دارد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی واقعیت درمانی بر کاهش تعارض های زناشویی و ناامیدی در زنان مبتلا به ام اس انجام شد.
روش بررسی
روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه بیماران زن مبتلا به ام اس مراجعه کننده به انجمن ام اس و بیمارستان تخصصی سینای شهر تهران در سال 1394 بود. با روش نمونه گیری در دسترس، از میان آن ها، تعداد 31 نفر از بیماران مبتلا به ام اس که دچار تعارض های زناشویی و ناامیدی بوده و ملاک های ورود به پژوهش را دارا بودند، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. قبل از اجرای برنامه مداخله، دو گروه به وسیله پرسش نامه های تعارض های زناشویی ثنایی و ناامیدی بک آزمون شدند، سپس گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 2 ساعته تحت آموزش های واقعیت درمانی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. بعد از اجرای برنامه مداخله، هر دو گروه به وسیله پرسش نامه های مذکور مورد آزمون قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافته ها
نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که واقعیت درمانی گروهی، باعث تفاوت معنی دار آماری (001/0>p) بین مراحل پیش آزمون (90/112=M) و پس آزمون (06/90=M) در نمره کلی تعارض های زناشویی و هم چنین مراحل پیش آزمون (01/17=M) و پس آزمون (70/13=M) ناامیدی در گروه آزمایش شد. یعنی در مرحله پس آزمون بعد از کنترل نمرات پیش آزمون، گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تعارض های زناشویی و ناامیدی کمتری را گزارش کردند.
نتیجه گیری
واقعیت درمانی به صورت گروهی در بیماران ام اس باعث می شود تا نیازهای خود را بشناسند و درباره آن با همسران خود گفتگو کنند، در نتیجه می تواند نقش مهمی در بهبود تعارض های زناشویی و نیز کاهش ناامیدی آن ها داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
364 تا 377
لینک کوتاه:
magiran.com/p1890260 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!