معرفی فلور، اشکال زیستی و پراکنش جغرافیایی گونه های گیاهی ذخیرگاه زیست کره ارسباران (مطالعه موردی: حوزه آبخیز ایلگنه چای و کلیبرچای)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
منطقه ارسباران در شمال غرب کشور و شمال استان آذربایجان شرقی قرار دارد. عمده جنگل های منطقه ارسباران در چهار حوضه هیدرولوژیک کلیبرچای، ایلگنه چای، حاجیلرچای و سلن چای واقع شده است. بررسی انجام شده نشان داد تعداد 107 گونه متعلق به 74 جنس و 39 تیره از گیاهان آوندی بود، که از میان آنها دولپه ای ها با 32 تیره غنی ترین گروه هستند. تک لپه ای ها با چهار تیره و بازدانگان با دو تیره از نظر فراوانی به ترتیب در ردیف دوم و سوم قرار دارند و یک خانواده با یک جنس و یک گونه نیز از نهانزادان آوندی مشاهده شد. تیره های باقلائیان (Fabaceae) با 18 گونه، کاسنی (Asteraceae) با 13 گونه، گل سرخ (Rosaceae) با هشت گونه، نعناعیان (Lamiaceae) با شش گونه و گندمیان (Poaceae) با شش گونه به عنوان مهم ترین خانواده های گیاهی از نظر سهم گونه های گیاهی هستند که در مجموع 47/63درصد از کل گونه ها را شامل می شوند. اشکال زیستی گیاهان منطقه شامل همی کریپتوفیت ها با 42 گونه، فانروفیت ها با 26 گونه، تروفیت ها با 25 گونه کریپتوفیت ها با 11 گونه و کامه فیت ها با سه گونه؛ که بین تیره ها گل سرخ بیشترین تعداد فانروفیت، نخودها بیشترین تعداد تروفیت ها، کاسنی بیشترین تعداد همی کریپتوفیت ها، نعناع بیشترین تعداد کامه فیت ها و گرامینه بیشترین تعداد کریپتوفیت ها را دارا هستند. طبق تقسیم بندی های انجام شده بر اساس سیستم رانکایر، همی کریپتوفیت ها با داشتن 25/39 درصد سهم از تعداد کل گونه ها شکل زیستی غالب منطقه را تشکیل می دهند که به ترتیب بعد از آن فانروفیت ها با 24/29 درصد و تروفیت ها با 23/36 درصد و کریپتوفیت ها با 10/28 درصد و کامه فیت ها با 2/80 درصد در مرتبه های بعدی قرار دارند. نتایج حاصل از تعیین کوروتیپ گیاهان منطقه نشان داد که گیاهان با پراکنش جغرافیایی ایرانی- تورانی با 5/34 درصد، ایرانی- تورانی، اروپا- سیبری با 30/5 درصد مهم ترین گروه های منطقه هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1890311 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!