تعیین رابطه وضعیت خواب با الگوی تغذیه ای؛ یک مطالعه مقطعی مبتنی بر مدارس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
این مطالعه با هدف تعیین الگوی عادات خواب در کودکان 7 تا 12 ساله و رابطه آن با عوامل جمعیت شناختی و الگوی تغذیه ای انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی با استفاده از نمونه گیری چندمرحله ای تصادفی 264 دانش آموز 7 تا 12 ساله از مدارس شهر قزوین در سال تحصیلی 1394 تا 1395 به مطالعه دعوت شدند. از پرسش نامه عادات خواب کودکان (CSHQ) به منظور بررسی الگوی خواب کودکان و از پرسش نامه یادآمد خوراک 24 ساعته برای تعیین الگوی تغذیه ای استفاده شد.
یافته ها
میانگین سنی افراد مورد مطالعه 1/53±9/5 سال بود. شیوع اختلال خواب (نمره کل CSHQ بالاتر از 41) برابر %77/5 بود. بین 4 نوع درشت مغذی (چربی، پروتئین، کربوهیدرات و انرژی) با الگوی خواب و ابعاد آن رابطه معنی داری مشاهده نشد. رابطه معنی داری بین تحصیلات مادر با مقاومت زمان خواب؛ وزن کودک و سال تحصیلی با تاخیر زمان شروع خواب؛ جنس، وزن و تحصیلات پدر با اضطراب خواب؛ جنس و تحصیلات پدر با بیداری های مکرر شبانه، پاراسومنیا و بیماری های تنفسی در خواب مشاهده شد.
نتیجه گیری
شیوع اختلال خواب در مطالعه حاضر بالا بود. اگرچه رابطه ای بین الگوی تغذیه ای با الگوی خواب مشاهده نشد اما عوامل جمعیت شناختی رابطه معنی داری با آن داشتند؛ از این رو توصیه می شود برنامه هایی جهت افزایش آگاهی در جوامع به خصوص برای والدین تدوین گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1890315 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!