ارزیابی عملکرد اقتصادی با رویکرد شیوه خوشه بندی و مدل ویکور (مطالعه موردی: هلدینگ صنعت آب و فاضلاب شهری)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
سازمان ها در راستای ارزیابی عملکرد، از تکنیک های متداول تجزیه و تحلیل شاخص ها، پارامترهای کمی و سلیقه ای استفاده می کنند، اگرچه این نوع شیوه ها، اطلاعات مفیدی را فراهم می آورند، اما به ‏دلیل لحاظ نکردن تمام شاخص ها، تصویر جامعی از عملکرد به ‏دست نخواهد داد و نتیجه ها از اعتبار قطعی برخوردار نیست. شاخص های اقتصادی، حوزه های عملکردی متفاوتی را پوشش می دهند، بنابراین استفاده از مدل های علمی برای ارزیابی عملکرد به لحاظ درنظر گرفتن هم زمان شاخص ها در حوزه های مختلف، تاثیر زیادی بر ارزیابی عملکرد، تبیین هدف گذاری سیاست ها و تصمیم گیری ها خواهد داشت. این پژوهش در راستای شناسایی عملکرد اقتصادی شرکت های آب و فاضلاب بر پایه شاخص های اقتصادی و مدل های علمی در راستای تصمیم گیری های مدیریت بخشی و ارشد صنعت است. پس از انتخاب شاخص های بهینه ی اقتصادی و تعیین وزن آن ها با مدل آنتروپی شانون، با شیوه آماری خوشه بندی (رویکر سلسله ای) ، عملکرد شرکت های آب و فاضلاب شهری از منظر شاخص های اقتصادی به 4 گروه مستقل طبقه بندی می‏شوند. در ادامه با مدل ویکور، عملکرد اقتصادی شرکت های آب و فاضلاب در خوشه ها با هدف الگوبرداری و تبیین برنامه هایی برای بهبود و ارتقای عملکرد اقتصادی و… رتبه بندی می‏شوند. نتایج پژوهش نشان از کارآمدی مدل های کمی در راستای تولید اطلاعات قطعی با ضریب اطمینان بالا در راستای مدیریت راهبردی و به‏خصوص تصمیم گیری برای برنامه ریزی و کنترل مدیریت است.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1890399 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!