بررسی وضعیت و عوامل موثر بر استنادشدگی برون دادهای پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی تیپ یک کشور با استفاده از پروانه های ثبت اختراع طی سال های 2015-2000

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
یکی از شاخص های تعیین کیفیت برون دادهای پژوهشی دانشگاه ها، قابلیت استفاده از آن ها در فرایند تبدیل علم به فن آوری از طریق مطالعه میزان استنادشدگی از سوی پروانه های ثبت اختراع می باشد. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان استنادشدگی برون دادهای پژوهشی هشت دانشگاه تیپ یک علوم پزشکی کشور از سوی پروانه های ثبت اختراع در پایگاه Scopus طی بازه زمانی سال های 2000 تا 2015 انجام شد.
روش بررسی
جامعه این مطالعه شامل تمامی برون دادهای علمی دانشگاه های علوم پزشکی تیپ یک کشور نمایه شده در پایگاه استنادی Scopus از سال 2000 تا 2015 بود. داده های پژوهش با استفاده از پایگاه SciVal جمع آوری گردید و در نهایت، به روش توصیفی- همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
از مجموع 76111 برون داد علمی دانشگاهای مورد بررسی، در مجموع 998 برون داد پژوهشی 3145 بار از سوی پروانه های ثبت اختراع مورد استناد قرار گرفته بود. میزان استنادشدگی برون دادهای پژوهشی هشت دانشگاه علوم پزشکی تیپ یک کشور از سوی پروانه های ثبت اختراع در مقایسه با میانگین ایران (39/0 درصد) در سطح بالاتر و در مقایسه با میانگین جهانی (1/1 درصد) در سطح پایین تری قرار داشت. همچنین، شاخص های SNIP (Source Normalized Impact per Paper) و SJR (SCImago Journal Rank) تعداد نویسندگان مقاله ها و تعداد سازمان های مشارکت کننده در مقاله تاثیر معنی داری بر احتمال استنادشدگی برون دادهای پژوهشی دانشگاه های مذکور از سوی پروانه های ثبت اختراع داشت.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده از پژوهش، ضمن تعیین وضعیت فعلی دانشگاه ها در میزان استناد شدگی تولیدات علمی از سوی پروانه های ثبت اختراع، این امکان را نیز برای دانشگاه ها ایجاد نمود که بتوانند برنامه ریزی مناسبی برای هدایت تولیدات علمی جهت انتشار در مجلات مناسب داشته باشند و پژوهشگران را در جهت بهبود این وضعیت هدایت نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
126 تا 131
لینک کوتاه:
magiran.com/p1890674 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!