ارائه ی یک مدل داده ی فراگستر به منظور استخراج روابط مکانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
قابلیت استفاده از اطلاعات مکانی در زمان ها و مکان های مختلف بر اساس استفاده از تکنولوژی فناوری اطلاعات (IT) و زیرساخت‍های مختلف مانند شبکه ی حسگرها، اینترنت و ارتباطات مورد نیاز در سیستم، نیازمند بهره گیری از مدل داده ی مکانی فراگستر در این زمینه است که قابلیت های سرویس دهی در هر مکان، با هر دستگاه، برای هر کاربر، توسط هر داده را فراهم سازد. لازم به ذکر است که به منظور ایجاد یک مدل داده ی فراگستر مبتنی بر GIS فراگستر نیاز به استفاده از استانداردهای نرم افزاری و سخت افزاری مناسب در این زمینه خواهد بود. استفاده از این استانداردها نقش مهمی در تبادل مناسب اطلاعات بین بخش های مختلف سیستم های مورد استفاده در GIS فراگستر را خواهند داشت. هدف این مقاله ارائه ی یک مدل داده ی فراگستر به منظور استخراج روابط مکانی مبتنی بر استانداردهای مناسب در راستای پوشش دادن سرویس های GIS فراگستر در حوزه ی استخراج روابط مکانی است. روش های مورد استفاده در ارتباط با انواع روابط مکانی از قبیل روابط جهتی، تصویری، فاصله ای و توپولوژی در این مقاله بیان خواهد شد. از آن جایی که نمی توان با استفاده از یک روش معین، روابط مکانی مختلف را از اشیاء به دست آمده توسط حسگرها استخراج کرد، از روش bounding box در مدل داده ی ارائه شده به عنوان یک روش مبتنی بر اطلاعات سه بعدی به دست آمده از حسگر کینکت، به عنوان یک حسگر نمونه جهت استخراج روابط توپولوژی استفاده شده است. توسعه ی یک زبان مکانی تحت عنوان Ubi-OCL برای بیان المان های مورد استفاده در مدل داده ی ارائه شده بستری برای تعامل پذیری بالاتر بین کاربر و این مدل داده ایجاد می سازد. در این زبان امکان انتخاب نوع حسگر و نوع رابطه ی مکانی به کاربر داده می شود از این رو متناسب با شرایط انتخاب شده روابط مکانی استخراج می گردد. در ارتباط با ارزیابی نتایج به دست آمده از عملکرد این زبان به نمایش رابطه ی مکانی توپولوژی از داده ی فراهم شده در این زمینه پرداخته خواهد شد. نتایج به دست آمده از این مقاله بیانگر قابلیت های مدل داده ی فراگستر ارائه شده برای استخراج روابط مکانی در GIS فراگستر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1890770 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!