نقاط جذاب : کاربردها و چالش ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
نقطه جذاب عارضه ای در محلی مشخص بوده که برای کاربر از حیثی اهمیت و ارزش دارد. طبیعی است که در یک پایگاه داده مکانی از نوع عوارض نقطه ای محسوب می شود. به همین ترتیب خط جذاب هم یک عارضه خطی و جذاب برای کاربر خواهد بود. همچنین عارضه سطحی مانند یک منطقه تفریحی و یا کاربری خاص را می توان به عنوان محدوده جذاب، تعریف نمود. نقطه جذاب وابسته به نیاز و بافت کاربر در یک موقعیت مشخص می باشد. بنابراین نمی توان فرض کرد که یک نقطه جذاب برای همه، نقطه جذاب محسوب شود.
امروزه با رشد فناوری های مکان یابی، شبکه های ارتباطی و تجهیزات همراه شاهد تحولی بزرگ در عرصه ی فناوری اطلاعات مکانی و بویژه ارائه سرویس های متنوع مکان مبنا از طریق تجهیزات همراه هستیم. یکی از سرویس های مهم و کاربردی مکان مبنا، یافت و پیشنهاد نقاط جذاب به کاربران است. این مورد تا بدان جا اهمیت یافته که برنامه ریزی سفر کاربران نیز براساس نقاط مورد علاقه آنها صورت می پذیرد. پیشنهاد نقاط جذاب نه تنها به کاربر در کشف مکان های جدید کمک می کند، بلکه کاربر بدون درخواست و صرف زمان بیشتر آنها را بیابد. این سرویس بویژه در مناطق ناآشنا کاربرد بیشتری می یابد. در تحقیق حاضر، به بررسی مفهوم عوارض جذاب، کاربردهای نقاط جذاب در موضوعات مختلف مکانی و همچنین روش های استخراج عوارض جذاب مطرح شده در مقالات منتشر شده می پردازیم تا با معرفی حوزه های تحقیقاتی موجود در این خصوص وضعیت روان تری جهت انجام مطالعات آتی در این زمینه ایجاد گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1891190 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!