وقوع، خصوصیات هماتولوژیک و بیوشیمیایی سرم ایزواریترولیز نوزادان در اسب های عرب ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ایزواریترولیز یکی از علل اصلی کم خونی در کره های نوزاد است. با این وجود تاکنون هیچ گونه گزارش مستدلی از بروز این بیماری در اسب های عرب ایران، که بیش از همه در خوزستان پرورش می یابند، وجود ندارد. لذا این مطالعه با هدف ارزیابی وقوع ایزواریترولیز نوزادان در اسب های عرب خوزستان و بررسی تابلوی خون شناسی و بیوشیمیایی سرم در کره های مبتلا انجام گرفت. تعداد 20 راس کره نوزاد با سن کمتر از یک هفته و مادران آن ها، در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند. در معاینات بالینی هیچ گونه علایم غیرطبیعی مشاهده نشد به جز در یک کره بیمار که غشاهای مخاطی زرد، ضعف، افزایش ضربان قلب افزایش تنفس، کاهش دمای بدن و هموگلوبینوری مشاهده شده که در نهایت منجر به مرگ نیز گردید. تشخیص ایزواریترولیز نوزادان براساس آگلوتیناسیون اریتروسیت ها در آزمایش کراس مچ بین سرم مادیان و اریتروسیت های کره بیمار صورت گرفت، که در کره ذکر شده در آزمایش فوق عیار 1:128 را نشان داد در حالی که سایر کره های مورد بررسی براساس نتایج این آزمایش، منفی در نظر گرفته شدند. ارزیابی آزمایشگاهی در کره دچار کم خونی همولیتیک بیانگر کاهش شدید در مقادیر هماتوکریت، هموگلوبین و شمار اریتروسیت ها همزمان با لوکوسیتوز و نوتروفیلی قابل توجه بود. غلظت بیلی روبین تام و مستقیم در کره بیمار در حدود 10 برابر بیش از سایر کره های مورد بررسی بود. در مجموع در این مطالعه وقوع ایزواریترولیز نوزادان در اسب های عرب خوزستان ثبت شد که با کم خونی شدید و زردی همراه بوده و منجر به مرگ گردید. این یافته ها می تواند در ایجاد اقدامات پیشگیرانه در صنعت پرورش اسب های عرب در منطقه و نیز بهبود روش های درمانی سودمند باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
39 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1891238 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!