اوراق بهادار سازی بیمه بلایای طبیعی در صنعت بیمه ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
از عمر انتشار اوراق بهادار مبتنی بر بیمه یا همان اوراق بهادار بیمه ای (ILS) در جهان بیش از چندین دهه می گذرد. مشهورترین این اوراق، اوراق بیمه ای مرتبط با بلایای طبیعی یا همان اوراق بلایای طبیعی (CAT BOND) می باشند که انتشار آن توسط شرکت های بیمه ای و شرکت های بیمه اتکایی در چند دهه گذشته از استقبال فراوانی برخوردار بوده است.
با نگاهی گذرا به تاریخچه این اوراق در می یابیم که عمده این اوراق در کشورهای حادثه خیز و در معرض بلایای طبیعی از جمله ایالات متحده آمریکا و ژاپن منتشر شده است. در این پژوهش ضمن بررسی مدل های متعارف جهانی، امکان انتشار این اوراق توسط شرکت های بیمه ای در ایران مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به بررسی های صورت گرفته در ایران بعنوان کشور حادثه خیز در می یابیم که، شرکت های بیمه و شرکت های بیمه اتکایی به دلیل محدود بودن حجم سرمایه شان جهت پرداخت تعهدات و خسارات وارده ناشی از بلایای طبیعی، می توانند از این روش جهت اوراق بهادارسازی بیمه های مرتبط با بلایای طبیعی استفاده نمایند.
در این پژوهش نشان داده است که، با توجه به ظرفیت های خوب موجود در بازار سرمایه و ارکان های فعال در حوزه انتشار اوراق با درآمد ثابت و همچنین نیاز صنعت بیمه برای دستیابی به بازارهای جدید جهت تامین منابع مالی و انتقال ریسک، امکان طراحی و انتشار اوراق بلایای طبیعی وجود داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
277 تا 298
لینک کوتاه:
magiran.com/p1891410 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!