بررسی اثر عصاره آبی دانه گیاه ارزن پروسو (panicum miliaceam) برحافظه فضایی در موش سفید آزمایشگاهی نر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از مشخصه های انسان ها توانایی آنها در تغییر رفتار بر اساس تجربیات قبلی می باشد. یادگیری عبارت از کسب اطلاعاتی است که این امر را امکان پذیر می کند و حافظه به مفهوم حفظ و ذخیره این اطلاعات می باشد. گیاه ارزن حاوی پروتئین ها، مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان های مورد نیاز برای حفظ حیات و سلامت سلول های بدن پستانداران است. این مطالعه به منظور تعیین اثر عصاره آبی دانه گیاه ارزن پروسو (Panicum miliaceum L.) بر حافظه فضایی انجام شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی 24 سر موش صحرائی نر به 4 گروه تقسیم شدند. عصاره آبی دانه گیاه ارزن پروسو به روش سوکسله تهیه شده و به سه گروه تیمار به ترتیب با دوزهای 25، 50 و 75 میلی گرم بر کیلوگرم به روش داخل صفاقی و به مدت 21 روز تزریق شد. گروه کنترل نرمال سالین دریافت نمود. . پس از سپری شدن یک ماه از اولین تزریق، رفتارهای یادگیری و تستهای حافظه روی نمونه ها انجام شد. در این تحقیق برای بررسی حافظه فضایی از ماز آبی موریس و برای یادگیری اجتنابی غیر فعال از شاتل باکس استفاده شد. به منظور تحلیل داده های به دست آمده از تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر و به منظور تحلیل داده های حافظه از تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) استفاده شد.
یافته ها
در تزریق عصاره های آبی با دوزهای (25 و 50 و 75 میلی گرم بر کیلو گرم) ، زمان پیدا کردن سکو بین گروه کنترل و تیمار های آبی در دوزهای (50 و 75 میلی گرم بر کیلوگرم) تفاوت معنی داری را نشان می دهد. (p<0/05) همچنین زمان آموزش و زمان تست در گروه های کنترل و تیمار دریافت کننده عصاره آبی تفاوت معنی داری را نشان می دهد و بیانگر این است که این عصاره تاثیر قابل ملاحظه ای داشته است.
نتیجه گیری
عصاره آبی دانه گیاه ارزن پروسو باعث بهبود یادگیری و افزایش حافظه فضایی در موش سفید آزمایشگاهی نرمی شود که ممکن است علت آن در خواص آنتی اکسیدانی گیاه ارزن نهفته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 136
لینک کوتاه:
magiran.com/p1891675 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!