ارزیابی کارایی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی همدان با استفاده از تحلیل پوششی داده ها و رگرسیون توبیت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

عملکرد بیمارستان و استفاده بهینه از منابع از جمله اهداف سیاستگذاران بخش سلامت می باشد. هدف مطالعه حاضر ارزیابی کارایی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی همدان با استفاده از تحلیل پوششی داده ها و رگرسیون توبیت در سال 1396 است.

روش کار

در این مطالعه توصیفی، جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی همدان مجموعا 15 بیمارستان را شامل شد. اطلاعات و آمار مربوطه با استفاده از چک لیست های استاندارد تهیه شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور از معاونت درمان دانشگاه جمع آوری گردیده و در دو مرحله کارایی مورد مطالعه قرار گرفته است. در مرحله اول برای ارزیابی کارایی از تحلیل پوششی داده ها (Data Envelopment Analysis) استفاده شده است. متغیرهای ورودی تحلیل پوششی داده ها شامل تعداد کارکنان (پزشکان، پیراپزشکان و سایرکارکنان) و تعداد تخت فعال می باشد و متغیرهای خروجی نیز شامل تعداد بیماران (سرپایی و بستری) ، تعداد اعمال جراحی و تخت روز اشغالی می باشد. در مرحله دوم نیز کارایی به عنوان متغیر وابسته و اندازه بیمارستان و جمعیت به عنوان متغیر مستقل در رگرسیون توبیت در نظر گرفته شد. برای برآورد روش تحلیل پوششی داده ها از نرم افزار Deap2. 1 و برای رگرسیون توبیت از نرم افزار Stata15 استفاده گردیده است.

یافته ها

میانگین کارایی فنی بیمارستان های مورد مطالعه، 933/0 میانگین کارایی مدیریتی 951/0 و میانگین کارایی مقیاس به میزان 977/0 به دست آمد. از کل بیمارستان های مورد مطالعه، 6 بیمارستان دارای کارایی کمتر از یک و 9 بیمارستان دارای کارایی یک می باشد. همچنین اندازه بیمارستان و جمعیت به عنوان متغیر محیطی در رگرسیون توبیت معنی دار بودند.

نتیجه گیری

در بیمارستان هایی که دارای کارایی کمتر از یک هستند، مازاد در تعداد متغیرهای ورودی وجود دارد. پیشنهاد می شود بیمارستان های مذکور با بهینه سازی تعداد نیروی کار در جهت حداکثر کارایی حرکت کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1891701 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!