تغییرهای مورفوفیزیولوژیک، زیست شیمیایی و ترکیب های اسانس مرزه باغی (Satureja hortensis L.) آبیاری شده با پساب تصفیه شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
با توجه به چالش‏ کمبود آب آبیاری در تولید گیاهان باغی، جایگزینی منابع آبی با پساب تصفیه شده در حال افزایش است. در این پژوهش تغییرهای مورفوفیزیولوژیکی، زیست شیمیایی و ترکیب های اسانس گیاه دارویی مرزه باغی (Satureja hortensis L.) در اثر آبیاری با آب چاه، پساب تصفیه شده و ترکیب آب چاه و پساب تصفیه شده با نسبت 1:1، در قالب طرح به طور کامل تصادفی با سه تکرار در سال 1395 بررسی شد. نتیجه ها نشان داد تیمار آبیاری اثر معنی داری بر ویژگی های مورد ارزیابی دارد. بیشترین و کمترین وزن تر کل گیاه و ریشه، طول شاخه و ریشه و ارتفاع گیاه به ترتیب در تیمار آب چاه و پساب به دست آمد. بیشترین وزن تر و خشک قسمت هوایی و درصد ماده خشک در تیمار آب چاه + پساب و بیشترین قطر ساقه در گیاهان آبیاری شده با پساب به دست آمد. بیشترین و کمترین سطح برگ و مقدار اسانس (86/2 درصد وزنی) به ترتیب در تیمار آب چاه + پساب و تیمار آب چاه به دست آمد. بیشترین شاخص کلروفیل برگ (75/44) و فنول کل (mg GAE 100 g-1 96/1) در تیمار پساب تصفیه شده به دست آمد. در واکاوی ترکیب های اسانس، 47 ترکیب شناسایی شد که بیشترین ترکیب آن کارواکرول (27/53 درصد) بود که در تیمار پساب تصفیه شده به دست آمد. به‏طور کلی به دلیل بهبود ویژگی‏های رشدی و افزایش عملکرد اسانس و همچنین به منظور کاهش مصرف آب، ترکیب آب چاه و پساب تصفیه شده برای تولید مرزه باغی پیشنهاد می‏شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
377 تا 388
لینک کوتاه:
magiran.com/p1891968 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!