بررسی سبک زندگی و عوامل مرتبط با آن در سالمندان شهر قم، سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری های شایع دوران سالمندی با رعایت سبک زندگی سالم، قابل پیشگیری است؛ بنابراین بررسی سبک زندگی سالمندان به منظور پیشگیری از بیماری ها، بهبود کیفیت زندگی و وضعیت سلامتی آن ها، از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مطالعه به بررسی سبک زندگی و عوامل مرتبط با آن در سالمندان شهر قم پرداخته شد.
روش بررسی
این مطالعه به روش توصیفی - مقطعی بر روی 134 سالمند مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر قم در سال 1396 از طریق نمونه گیری خوشه ایانجام شد. اطلاعات از طریق پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و سبک زندگی سالمندان ایرانی جمع آوری شد. داده ها با استفاده از آزمون های آنالیز واریانس یک طرفه و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
میانگین نمره سبک زندگی سالمندان از طیف نمره 211-42 برابر با 64/19±55/179به دست آمد که نشان دهنده سبک زندگی مطلوب بود. سبک زندگی 122 سالمند (91%) مطلوب و 12 سالمند (9%) در حد متوسط برآورد شد. بین سبک زندگی سالمندان برحسب وضعیت تاهل، وضعیت همزیستی، سطح اقتصادی و تحصیلات، تفاوت معنی داری مشاهده گردید (05/0≥p). میانگین نمره سبک زندگی در حیطه های پیشگیری، تغذیه، مدیریت استرس، روابط اجتماعی و بین فردی برحسب جنسیت در مردان، بالاتر از زنان گزارش شد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه، اگرچه سبک زندگی اکثر سالمندان شهر قم در وضعیت مطلوب قرار دارد، ولی پایین بودن نمره سبک زندگی در زنان سالمند نسبت به مردان، لزوم به کارگیری مداخلات مناسب جهت بهبود سبک زندگی زنان سالمند را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1892215 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!