تاثیر اسید سالیسیلیک بر روی رشد و بیماریزایی قارچ Zymoseptoria tritici

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
Zymoseptoriatritici گونه ای از قارچ های رشته ای است و بیماری شایع سوختگی سپتوریایی برگ گندم (STB) را موجب می شود. اسید سالیسیلیک (SA) نقش کلیدی در واکنش های دفاعی گیاه داشته و مقاومت اکتسابی عمومی (SAR) را القا می کند. با این حال، سهم SA در برهمکنش Z. tritici– گندم در بیماری سوختگی سپتوریایی برگ کاملا روشن نیست. در این مطالعه مشخص شد در حضور غلظت های افزایشی SA از رشد هیف ها و جوانه زنی کونیدی ها Z. triticiهم در محیط مایع و هم در محیط جامد بطور معنی داری ممانعت می شود. علاوه بر این تاثیر SA بر روی بیماریزاییZ. tritici در گندم نیز بررسی شد. مواد و روش ‏‏ها: در این مطالعه اثر مهاری SA بر روی Z. tritici در غلظت های مختلف (از یک تا 20 میلی مولار) در شرایط آزمایشگاهی، و همچنین اثر بخشی استعمال خارجی آن در کنترل STB گندم در شرایط گلخانه بررسی شد. ارزیابی های آزمایشگاهی برای تعیین تاثیر SA بر جوانه زنی کونیدی ها و رشد هیف ها به ترتیب در محیط های YMDAو YMDB انجام شد. جهت آزمایشات گلخانه ای واریته حساس گندم در گلدان کشت داده شده و در مرحله سه برگی با اسپور قارچ و SA تلقیح شد.
نتایج
طبق نتایج، جوانه زنی کونیدی ها توسط غلظت چهار میلی مولار SA به طور کامل مهار شد. بعلاوه در محیط های YMDA در غلظت های بالاتر از 8/. میلی مولار، سایز کلنی ها بطور معنی داری کاهش یافت. نتایج آزمون inplanta نیز مشخص کرد محلول پاشی غلظتچهار میلی مولار SA می تواند علائم بیماری در برگ های گندم را بطور قابل ملاحظه ای کاهش دهد. بحث و نتیجه‏ گیری: بر اساس داده های ما، بنظر می رسد تاثیرات مهارکنندگی SA در invitro بیش از in planta است. علاوه بر این با توجه به اثرات مثبت SA بر STB، نتایج این پژوهش می تواند به عنوان یک روش بالقوه در مدیریت این بیماری محسوب شود.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
53 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1892372 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!