اثرمدیریت آبیاری به همراه تزریق ژل فراجاذب و مواد آلی برکارایی مصرف آب و عملکرد کمی و کیفی پرتقال رقم تامسون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

استفاده بهینه از نهاده های کشاورزی به ویژه آب باعث توسعه کشاورزی پایدار و امنیت غذایی خواهد شد. از این رو، مدیریت مناسب رطوبت خاک و استفاده ازشیوه های جدید برای حفظ و افزایش ظرفیت نگهداری رطوبت خاک حایز اهمیت است. این پژوهش با بررسی اثرمدیریت آبیاری به همراه تزریق ژل فراجاذب و مواد آلی بر عملکرد کمی و کیفی و کارایی مصرف آب پرتقال رقم تامسون انجام شد. آزمایش به صورت کرت های دو بار خرد شده در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در قطعه باغی در شهرستان میان درود واقع در استان مازندران طی سال های 1394 و 1395 اجرا شد. سه مدیریت آبیاری 100، 75 و 50 درصد نیاز آبی گیاه به عنوان عامل اصلی و دو عمق تزریق ژل 30 و 60 سانتی متر به عنوان عامل فرعی و سطوح مواد آلی و فراجاذب شامل استفاده ازفرا جاذب، مواد آلی ورمی کمپوست، ترکیب مواد آلی وفراجاذب و شاهد (عدم مصرف) به عنوان عامل فرعی – فرعی بودند. نتایج نشان داد که بیش ترین وزن و حجم میوه برای مدیریت آبیاری 100 درصد نیاز آبی گیاه و تزریق ژل در عمق 30 سانتی متر به دست آمد. هم چنین، بیش ترین قطر، وزن و حجم میوه برای مدیریت آبیاری 100 درصد نیاز آبی گیاه با مصرف توام و ترکیبی سوپرجاذب و ورمی کمپوست حاصل شد. طبق یافته ها در اثرمتقابل تیمارها رابطه عکس بین قطر، وزن و حجم میوه با مواد جامد محلول (درصد TSS) مشاهده شد. طبق یافته ها اثرمتقابل سه گانه تیمارها با کاهش مصرف آب بر اساس نیاز آبی گیاه طول شاخه جوان، سطح برگ، pH، چگالی رشد، کارایی مصرف آب، عملکرد درخت و عملکرد در هکتار کاهش معنی داری را نشان دادند که اثر منفی آن در شرایط تزریق ژل در عمق 60 سانتی متر و عدم مصرف مواد آلی بیش تر بود. بالاترین میزان کارایی مصرف آب (16/14کیلوگرم بر مترمکعب) مربوط به مدیریت آبیاری 100 درصد نیاز آبی با تزریق ژل در عمق 30 سانتی متر و مصرف ترکیبی سوپرجاذب و ورمی کمپوست حاصل شد. هم چنین، حداکثر عملکرد درخت برای مدیریت آبیاری 100 درصد نیاز آبی گیاه با تزریق ژل در عمق 30 سانتی متر با مصرف سوپرجاذب، ورمی کمپوست و مصرفی ترکیبی هر دو ماده تولید شد. بیش ترین عملکرد در هکتار درمدیریت آبیاری 100 درصد نیاز آبی گیاه با تزریق ژل در عمق 30 سانتی متر با مصرف ورمی کمپوست و مصرف ترکیبی سوپرجاذب و ورمی کمپوست (به ترتیب 44/03و 46 تن در هکتار) به دست آمد. با توجه به یافته ها می توان بیان کرد که استفاده ترکیبی از سوپرجاذب و ورمی کمپوست می تواند با افزایش ظرفیت نگهداری رطوبت خاک به افزایش کارایی مصرف آب و در نتیجه بهبود عملکرد کمی و کیفی پرتقال شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
599 تا 610
لینک کوتاه:
magiran.com/p1892476 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!