غلظت ید ادرار و شیر مادران شیرده و ارتباط آن با برخی ویژگی های دموگرافیک آنان در منطقه ی دارای کفایت ید رسانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
مادران شیرده و نوزادانشان، از جمله گروه های آسیبب پذیر نسبت به کمبود ید هستند. هدف مطالعه ی حاضر، بررسی وضعیت ید مادران شیرده و ارتباط آن با برخی ویژگی های دموگرافیک آنان در منطقه ی دارای کفایت ید رسانی است.
مواد و روش ها
در این مطالعه ی مقطعی، 264 مادر شیرده در فاصله 3 تا 5 روز پس از زایمان به طور تصادفی از مراکز بهداشتی درمانی انتخاب شدند و از هر یک از مادران نمونه ی شیر، ادرار و نمک مصرفی اخذ گردید. عوامل دموگرافیک مورد بررسی شامل سن، تحصیلات، شغل، تاریخ آخرین بارداری، تعداد بارداری، تعداد و نوع زایمان، مصرف مکمل های غذایی ید در طول بارداری بودند.
یافته ها
در کل، 254 مادر شیرده با میانگین سنی 9/4±2/28 سال در این مطالعه شرکت نمودند. میانه (دامنه بین چارک) غلظت ید ادرار و شیر مادران شیرده به ترتیب (146-42) 82 و (337- 167) 241 میکروگرم در لیتر بود. همبستگی معناداری بین غلظت ید ادرار و شیر مادران مشاهده شد (007/0P=، 177/0r=). در مدل رگرسیون خطی تعدیل شده، غلظت ید ادرار ارتباط معناداری با شغل مادر (010/0P=) و تعداد زایمان (014/0P=) داشت و نیز ارتباط معنی داری بین غلظت ید شیر با شغل مادر (039/0P=) و میزان ید نمک مصرفی (043/0P=) مشاهده شد.
نتیجه گیری
یافته های حاضر نشان داد، علی رغم این که مادران شیرده بر اساس میانه غلظت ید ادرار دچار کمبود ید بودند، اما میزان ید شیر آن ها در حد مطلوب بود. در منطقه دارای کفایت ید رسانی، تعداد زایمان، شغل مادر، میزان ید نمک مصرفی از جمله فاکتورهای تعیین کننده وضعیت ید مادران شیرده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p1892980 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!