تحلیل تاثیر دینامیک رودخانه‏‏ های ساحلی بر ویژگی‏‏ های رسوب‏‏ شناسی و جهات نقل و انتقال آن‏ها در کرانه خط ساحلی (مطالعه موردی: ساحل غربی جلگه مکران)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
توده‏‏های ماسه‏‏ای بر اثر عوامل مختلفی در مناطق ساحلی ایجاد‏‏ می‏‏شوند. هدف اصلی از این مقاله مطالعه عملکرد جریان‏‏های رودخانه‏‏ای بر ویژگی‏‏های رسوب‏‏شناختی کرانه ساحلی جلگه غربی مکران است. از ویژگی‏‏های باد، رسوب‏‏شناسی، تصاویر ماهواره‏‏ای، و نرم‏‏افزارهای رایانه‏‏ای W. R. Plot view،Gradistat ، و ArcGIS به عنوان داده‏‏ها و ابزارهای تحقیق استفاده شد. ویژگی‏‏های رسوب‏‏شناختی کرانه با تکنیک بررسی میدانی و ترسیم مقاطع نمونه مطالعه شد. هشت نمونه رسوب از نهشته‏‏های سطحی برداشت شد و شاخص‏‏های مورفومتری و مورفوسکوپی آن‏‏ها در آزمایشگاه تعیین شد. برای مطالعه امواج از معادله‏‏های مولیتور و ‏‏اندازه‏‏گیری طول بادگیر جهات مختلف در هشت ایستگاه فرضی استفاده شد. پراکنش این ایستگاه‏‏ها به نحوی انتخاب شد که معرف تغییرات خط ساحلی باشد. بر طبق نتایج، مساحت زیادی از منطقه ساحلی تغییر شیب چندانی ندارد و دامنه جزر و مد در آن زیاد است. با وجود تاثیر زیاد فرایندهای رودخانه‏‏ای، حمل دریایی بخشی از مراحل پایانی حمل ذرات نهشته بر کرانه خط ساحلی به‏‏شمار‏‏ می‏‏آید. در نتیجه‏‏گیری کلی‏‏ می‏‏توان گفت که منابع تامین رسوب کرانه خط ساحلی دهانه رودخانه‏‏های همجوار است؛ به نحوی ‏که مسافت طی‏شده رسوبات دریایی بسیار کم و نتوانسته است آثار حمل در نهشته‏های رودخانه‏‏ای بر ذرات رسوب را از بین ببرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1893692 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!