بررسی تاثیر فعالیتهای ورزشی و رزمی در ایجاد واریکوسل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
واریکوسل شایع ترین علت قابل درمان ناباروری در مردان می باشد. این مطالعه قصد دارد میزان واریکوسل در سربازان را قبل و بعد از انجام دوره آموزشی در مرکز آموزشی نظامی آجا در تهران در سال 97-1396 تعیین نموده و میزان تاثیر دوران آموزشی در سربازی را در راستای ایجاد یا افزایش درجه واریکوسل بررسی نماید.
روش بررسی
این مطالعه که به روش طولی یک گروهی با اندازه گیری مکرر بر روی 1200 سرباز که در طی سال 97-1396 جهت گذراندن دوره آموزشی به مرکز آموزشی نظامی ارتش وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارتش در تهران ارجاع شده انجام گردید. کلیه سربازان در ابتدای ورود و پس از اتمام دوره آموزشی که به مدت 3 ماه طول می کشید تحت معاینه قرارگرفتند. برای مقایسه متغیرهای کیفی از تست آماری کای – دو و برای متغیرهای اسمی- رتبه ای تست آماری ویلکاکسون با نرم افزار SPSS-15استفاده گردید.
نتایج
سن افراد مورد مطالعه 21-18 سال با میانگین سنی 76/18 سال با انحراف معیار 46/0 بوده است. شیوع واریکوسل در جامعه مورد مطالعه قبل از گذراندن دوره آموزشی 11درصد و پس از دوره آموزشی 14 درصد گزارش شده است (05/0> P). در بررسی متغیر شدت واریکوسل، قبل از گذراندن دوره واریکوسل، درجه یک و دو به ترتیب 85 % و 15% و پس از گذراندن دوره آموزشی واریکوسل درجه یک و دو به ترتیب 69%و 25%و درجه سه 6% بوده است (05/0 >P).
نتیجه گیری
انجام دوره آموزش نظامی و ورزش های سنگین در ایجاد موارد جدید واریکوسل موثر نبوده ولی می تواند در افزایش درجه واریکوسل در افرادی که از قبل واریکوسل داشتند موثر باشد. قابل ذکر است نتایج استخراج شده در این تحقیق بر خلاف مشاهدات گذشته بود که تصور می شد دوره سربازی باعث موارد جدید واریکوسل می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
508 تا 517
لینک کوتاه:
magiran.com/p1894265 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!