پهنه بندی خطر زمین لغزش های ناشی از زلزله با استفاده از مدل AHP (مطالعه موردی: منطقه چلکاسر و چهارمحل)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
یکی از مهم ترین اثرات ناشی از زلزله 31 خرداد 1369 منجیل (7/7M=) وقوع زمین لغزش های متعدد در مناطق تحت تاثیر این زلزله بوده است. بررسی و تحلیل مشخصات این زمین لغزش ها و نحوه توزیع آن ها در شناخت مناطق مستعد زمین لغزش در زلزله های آینده اهمیت بسزایی دارد. هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر و پهنه بندی زمین لغزش های ناشی از زلزله در چهارگوش های چلکاسر و چهارمحل (منطقه ای در نزدیکی رومرکز زلزله منجیل) به مساحت 30/309 کیلومترمربع، با استفاده از مدل AHP (دو روش استفاده از دانش کارشناسی و استفاده از دانش داده ای و کارشناسی به صورت توام) است. به این منظور، ابتدا با توجه به موقعیت زمین لغزش های به وقوع پیوسته، بررسی های تطبیقی و نتایج سایر محققین، 7 عامل شامل؛ شدت آریاس، زاویه اصطکاک داخلی، چسبندگی، شیب، جهت شیب، ارتفاع و انحنای دامنه شناسایی شد. سپس با استفاده از مدل AHP معیارهای موردبررسی تعیین وزن شده و لایه های رستری عوامل مذکور در محیط نرم افزار Arc GIS تهیه شده، نهایتا پهنه بندی خطر زمین لغزش با دو روش مذکور صورت گرفت. نتایج نشان می دهد معیارهای شدت آریاس و انحنای دامنه با وزن های 317/0و022/0 به ترتیب بیشترین و کم ترین تاثیر را بین معیارهای انتخابی دارند. همچنین جهت ارزیابی و انتخاب مدل مناسب از دو شاخص مجموع کیفیت (QS) و دقت روش (P) استفاده گردید. طبق نتایج بدست آمده از این دو شاخص روشی که در آن، قضاوت ها بر اساس استفاده از دانش داده ای و کارشناسی به صورت توام صورت گرفته است، کارایی بهتری نسبت به مدل دیگر دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
635 تا 658
لینک کوتاه:
magiran.com/p1894309 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!