مقایسه ی هیستولوژیک واکنش بافت لثه به نخ بخیه ی ویکریل و ابریشم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
استفاده از بخیه، یک روش معمول در جراحی ها به منظور ثابت نگه داشتن فلپ های جراحی، جهت بهبود یکپارچگی بافتی در طی فاز ترمیم می باشد. هدف از این مطالعه، مقایسه ی هیستولوژیک پاسخ بافت لثه به نخ ویکریل و ابریشم در طی فاز اولیه ی ترمیم بافتی در جراحی های افزایش طول تاج بود.
مواد و روش ها
مطالعه ی حاضر، از نوع کلینیکی دو سویه کور (Paired design) بود که در 24 ناحیه از دندان های مولر و پرمولر در 12 بیمار با محدوده ی سنی 40-20 سال که نیازمند به افزایش طول تاج کلینیکی و فاقد هرگونه مشکل سیستمیک و یا التهاب لثه بودند، انجام شد. 7 روز قبل از جراحی افزایش طول تاج، به صورت اتفاقی، نخ بخیه ی ویکریل و ابریشم در نواحی مزیال یا دیستال دندان مورد نظر قرار داده شد. تمام نخ های بخیه ی مورد استفاده در این پژوهش، از نظر ابعادی مشابه بودند (4-0). پس از 7 روز، بافت های حاوی نخ های بخیه، طی جراحی افزایش طول تاج، جهت بررسی های هیستولوژیک، استخراج شد. سپس درجه ی التهاب و ارتشاح سلول های التهابی در نمونه های بافتی از طریق آزمون ویلکاکسون ارزیابی شد (0/05 = α).
یافته ها
مطالعه ی حاضر نشان داد که نخ بخیه ی ویکریل، ارتشاح سلول های التهابی کمتری در بافت های لثه ای نسبت به نخ بخیه ی ابریشم دارد (0/001 = p value).
نتیجه گیری
با توجه به میزان کمتر ارتشاح سلول های التهابی در مجاورت نخ بخیه ی ویکریل، به نظر می رسد که در جراحی هایی مانند جراحی های دهان، نخ بخیه ی ویکریل می تواند جایگزین مناسبی برای نخ بخیه ابریشم باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
381 تا 389
لینک کوتاه:
magiran.com/p1894354 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!