بررسی آزمایشگاهی اثر چند ماده ی ضد پوسیدگی با زمان های کاربری مختلف در پیشگیری از پوسیدگی مینا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
هدف از این مطالعه، بررسی اثر چند ماده ی ضد پوسیدگی در پیشگیری از دمینرالیزاسیون مینا بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه ی آزمایشگاهی، تعداد 60 دندان پرمولر سالم انتخاب و به صورت مزیودیستالی به دو نیمه تقسیم شدند تا 120 نمونه به دست آید. نمونه ها به طور تصادفی به 8 گروه 15 تایی تقسیم شدند. در گروه های 1 و 2، کرم حاوی کازئین فسفوپپتید آمورفوس کلسیم فسفات و فلوراید (MI Paste Plus) ، در گروه های 3 و 4، کرم حاوی هیدروکسی آپاتایت و فلوراید (Remin Pro) ، در گروه های 5 و 6، ژل سدیم فلوراید (NaF) و در گروه های 7 و 8 بزاق مصنوعی استفاده شد. در گروه های 1، 3، 5 و 7، مدت مواجهه با ماده ی ضد پوسیدگی، 5 دقیقه و در گروه های 2، 4، 6 و 8، زمان مواجهه 30 دقیقه بود. این روند به صورت روزانه به مدت 4 روز انجام شد و در فواصل آن نمونه ها در آب مقطر نگهداری شدند. سپس، نمونه ها به مدت 21 روز در محلول دمینرالیزاسیون قرار گرفتند. در نهایت، تصاویر فلوئورسنت از سطح نمونه ها با استفاده از دستگاه VistaCam iX گرفته شد و میزان محتوای معدنی دندان ها ثبت گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ی 20 توسط آزمون های کروسکال والیس و من ویتنی در سطح معنی داری 0/05 > p value آنالیز شد.
یافته ها
اختلاف آماری معنی داری در میزان محتوای معدنی دندان ها بین 4 گروه مورد مطالعه در زمان های کاربری 5 یا 30 دقیقه وجود نداشت (0/05 < p value). مقایسه ی محتوای معدنی دندان ها بین دو زمان کاربری 5 و 30 دقیقه، تفاوت معنی داری را در هیچ یک از گروه های مورد بررسی نشان نداد (0/05 < p value).
نتیجه گیری
تحت شرایط این مطالعه تاثیر MI Paste Plus، Remin Pro یا NaF با زمان های کاربری 5 یا 30 دقیقه در پیشگیری از دمینرالیزاسیون مینا مشابه با بزاق مصنوعی بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
331 تا 339
لینک کوتاه:
magiran.com/p1894400 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!