نقش میانجی جو اخلاقی سازمان در رابطه بین عدالت سازمانی با سکوت و بی تفاوتی سازمانی معلمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی جو اخلاقی سازمان در رابطه بین عدالت سازمانی با سکوت و بی تفاوتی سازمانی معلمان است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری 480 نفر از معلمان مرد شهرستان آذرشهر در سال 1394-95 بودند که 220 از آنها با استفاده از جدول مورگان به روش تصادفی طبقه ای نسبتی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از چهار پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993) ، پرسشنامه بی تفاوتی سازمانی دانایی فرد و همکاران (2011) ، پرسشنامه سکوت سازمانی وکلا و دیمیتریس (2005) و پرسشنامه جو اخلاق سازمانی ویکتور و کولن (1998) استفاده شد. داده ها به وسیله نرم افزارهای آماری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد؛ ضریب مسیر سکوت سازمانی به عدالت سازمانی قبل و بعد از حذف مسیر به ترتیب 26/0 ، 32/0 معنادار می باشد، ضریب مسیر بی تفاوتی سازمانی به عدالت سازمانی به ترتیب 18/0- ، 44/0- معنادار می باشد و ضریب مسیر جو اخلاقی سازمانی برای پیش بینی سکوت سازمانی به ترتیب 66/0 ، 66/ 0 معنادار است. همچنین عدالت سازمانی چه به صورت مستقیم و چه با میانجیگری جو اخلاقی سازمان می تواند سکوت سازمانی را پیش بینی کند اما عدالت سازمانی فقط به صورت مستقیم و نه با میانجیگری جو اخلاقی سازمانی، بی تفاوتی سازمانی را پیش بینی کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 133
لینک کوتاه:
magiran.com/p1894460 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!