مطالعه عملکرد رقم بندی بچه تاس ماهی روسی(Acipenser gueldenstaedtii) بر برخی از شاخصهای رشد آن

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مطالعه حاضر با هدف بررسی عملکرد رقم بندی در بچه ماهیان چالباش (Acipenser gueldenstaedtii) در دو گروه وزنی 33/20±245 و 58/23±490 گرم در مجموع به تعداد189 قطعه صورت گرفت. بدین منظور ماهیان پس از سازگاری با محیط به سه گروه آزمایشی کوچک (Small) ، بزرگ (Large) و ترکیبی از هر دو گروه وزنی کوچک وبزرگ (Mixed(Sand l /M) ) با سه تکرار تقسیم شده و غذای تجاری (Ex-s4mm) و بر حسب اشتها سه بار در روز به مدت 8 هفته و اندازه گیری فاکتورهای رشد هر دو هفته یک بار انجام شد. نتایج نشان داد که در بیوماس اولیه، درصد بقاء و شاخص وضعیت بین دو گروه از ماهیان رقم بندی شده با ماهیان مخلوط رقم بندی نشده (p>0. 05) روشنی مشهود است؛ حال آنکه در شاخص های وزن کسب شده، درصد افزایش وزن، گرم رشد روزانه، رشد ویژه، ضریب تبدیل غذایی و بیوماس نهایی و دیگر شاخص ها بین تمامی گروه های آزمایشی (p<0. 05) برقرار بوده و تیمار ماهیان مخلوط از ضریب تبدیل غذایی مطلوبتری نسبت به سایر گروه های آزمایشی بر خوردار است. لذا از آنجا که اصلی ترین هدف رقم بندی در آبزی پروری بهبود ضریب تبدیل غذایی و بیوماس نهایی است علیرغم افزایش بیوماس در ماهیان رقم بندی شده سایز کوچک تیمار رقم بندی نشده شرایط مطلوبتری داشته و به منظور کاهش استرس ناشی از رقم بندی و هزینه های کارگری در پرورش بچه تاس ماهیان در وزن های مورد مطالعه رقم بندی الزامی نیست.
زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p1894829 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!