ارزیابی عملکرد کمی و کیفی نعناع فلفلی تحت تاثیر اسیدهای آمینه، کودهای شیمیایی و آلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
نعناع فلفلی از گیاهان دارویی متعلق به تیره نعناعیان می باشد که در صنایع مختلف داروسازی، آرایشی – بهداشتی و غذایی کاربرد دارد. پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر کاربرد اسیدهای آمینه تحت مصرف کودهای شیمیایی و آلی بر عملکرد کمی و کیفی نعناع فلفلی انجام شد. آزمایش به صورت فاکتوریل بر پایه طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در سال زراعی 1396 در مزرعه تحقیقاتی گروه مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی دانشکده کشاورزی دانشگاه مراغه اجرا شد. تیمارهای آزمایش شامل فاکتور اول، شاهد، کود شیمیایی، ورمی کمپوست و کود دامی و فاکتور دوم، محلول پاشی با آمینوسورن (به عنوان منبع اسیدهای آمینه) در یک مرحله (قبل از گلدهی) و در دو مرحله (قبل و شروع گلدهی) و عدم محلول پاشی بودند. نتایج نشان داد که بیشترین ارتفاع بوته، تعداد سرشاخه های گلدار، تعداد ساقه های فرعی و تعداد برگ در تیمار کاربرد محلول پاشی اسید آمینه در دو مرحله حاصل شد. بیشترین عمکرد ماده خشک در هر دو برداشت با کاربرد کود شیمیایی بدون تفاوت معنی دار با ورمی کمپوست به دست آمد. بیشترین عملکرد اسانس برداشت اول با کاربرد هرسه نوع کود (شیمیایی، ورمی کمپوست و دامی) و بیشترین عملکرد ماده خشک برداشت دوم با کاربرد کود شیمیایی و ورمی کمپوست حاصل شد. بیشترین درصد اسانس برداشت اول در تیمارهای کاربرد کود دامی+ محلول پاشی در دو مرحله (91/2 درصد) و کاربرد ورمی کمپوست + محلول پاشی در دو مرحله (77/2 درصد) به دست آمد. بطورکلی نتایج آزمایش حاکی از آن است که کاربرد کودهای آلی مورد استفاده مخصوصا ورمی کمپوست همانند کودهای شیمیایی در افزایش صفات مورفولوژیکی و عملکردی نعناع فلفلی موثر می باشند. بنابراین با توجه به اثرات نامطلوب استفاده از کودهای شیمیایی بر محیط زیست، استفاده از کودهای آلی مانند ورمی کمپوست و اسیدهای آمینه در سیستم های کشاورزی پایدار توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
257 تا 275
لینک کوتاه:
magiran.com/p1895096 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!