بررسی مقایسه ای تاثیر سلگزان با بانداژ کشی و بانداژ کشی به تنهایی در پیش گیری از ترومبوز وریدهای عمقی اندام های تحتانی در بیماران تحت عمل جراحی ستون فقرات همراه با وسیله گذاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
این مطالعه، به منظور تعیین تاثیر پیش گیرانه ی سلگزان از بروز ترمبوز وریدهای عمقی اندام های تحتانی در بیماران تحت اعمال جراحی ستون فقرات همراه با وسیله گذاری انجام شد.
روش ها
در یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی، 300 بیمار تحت عمل جراحی ستون فقرات در دو گروه 150 نفره توزیع شدند. به گروه مورد، علاوه بر بستن بانداژ کشی، روزانه 1 میلی گرم/کیلوگرم آمپول سلگزان تا زمان بستری مطلق، تزریق گردید و در گروه شاهد، از بانداژ کشی به تنهایی استفاده شد. کلیه ی بیماران در 14 روز بعد از عمل، تحت پی گیری قرار گرفتند و بروز ترومبو آمبولی در دو گروه تعیین و مقایسه گردید.
یافته ها
در طی مدت مطالعه، 4 بیمار مبتلا به ترومبوز وریدهای عمقی گردیدند که 3 نفر (2 درصد) آن ها از گروه شاهد (باند کشی) و 1 نفر (7/0 درصد) از گروه مورد (باند کشی + تزریق سلگزان) بودند، اما بروز Deep vein thrombosis (DVT) در دو گروه پیش گفته معنی دار نبود (620/0 = P). میانگین حجم خونریزی در دو گروه شاهد و مورد به ترتیب 7/7 ± 0/163 و 3/8 ± 4/203 میلی لیتر بود و حجم خونریزی در بیماران گروه مورد به طور معنی داری بیشتر بود (001/0 > P).
نتیجه گیری
در مطالعه ی حاضر، تفاوت معنی داری بین دو گروه تحت پیش گیری از ترومبوز وریدهای عمقی با باند کشی و باند کشی + سلگزان مشاهده نشد. همچنین، مطالعه ای که تاثیر قطعی این دارو را در پیش گیری از بروز ترومبوز وریدهای عمقی و ترومبو آمبولی اثبات نماید، به انجام نرسیده است. از این رو، پیشنهاد می گردد مطالعات بیشتر با حجم نمونه ی بالاتری جهت تعیین تاثیر سلگزان در پیش گیری از ترومبوز وریدهای عمقی انجام گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1018 تا 1023
لینک کوتاه:
magiran.com/p1895306 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!